När grundbyggarna lämnade platsen låg det drivor med frigolit kvar, stora redskap både trasiga och hela, utanför kantelementen ligger det spill av betong och de har lyckats hälla ut en jäkla massa på grusvägen och på det som ska bli vår parkeringsplats.:(

De har varit tillbaka på bygget när inte vi var där och hämtat de hela balarna med frigolit och de hela verktygen. Resten har de bara låtit ligga kvar. Det finns ingen container på bygget ännu så det ser mycket tråkigt ut.
Vad hade ni gjort? bitit i äpplet och hackat bort spillet själva och kört till tippen själva eller blivit som jag förbannade och ringt och skällt tills de gjort rätt för sig? ( funderar på det senare)

En fråga med relevans till frågeställningen är: Har du betalt för jobbet?

Annars är det väl bara att påpeka vad som är fel och begära rättning.
Betalar gör man ju normalt när jobbet är klart.

Vad har ni för avtal förresten?

Skräpet tycker jag du får skylla dig själv när du inte har haft nåt ställe de kunde slänga det. Om du ska göra nåt pga betongspillningen beror på hur mycket arbete det blir för dig att fixa till det. .

Våra grundkillar tog bort betongspillet först efter att husbygget var klart, vi påpekade det redan direkt efter grunden var klar och de lovade åtgärda men det tog som sagt tid. Eftersom vi anlitat samma firma för att fixa uppfarten efter husbygget hade de inte så mycket val :)

Hör väl till normalt hyfs att man grovstädar efter arbetet anses färdigt!
Jag själv röjer upp och ställer i ordning efter varje dag när jag är och arbetar hos någon. Går ju inte att jobba effektivt och säkert när det ligger grejer och skräp i vägen.När hela arbetet är klart kör man bort skiten.

Jag är väldigt tydlig i den här typen av situationer. Ansvarar jag för bortforsling ser jag till att ha en container eller motsvarande.

Ansvarar motparten för bortforsling markerar jag en uppsamlingsplats. Vilken är den enda plats som temporärt får användas för avfall. Innan bortforsling.

Det har alltid fungerat bra för mig, men som sagt är det oerhört viktigt att vara (över)tydlig från första stund.

Sent from my HTC One X using Byggahus

Ringde i går till grundbyggarna och frågade lugnt och lite dumt om när de skulle komma och ta hand om de material som de "glömt" ?
Efter lite daltande fram och tillbaka så skulle han kolla med den killen som gjöt grunden om hur mycket betong som ligger på min väg. I dag fick jag av säljaren på husfirman reda på att han skulle komma och städa bort frigoliten. Tydligen så ligger denna byggare i lite tråkigheter med en annan kund så jag hoppas att han är mån om sitt rykte och kommer för att ta bort betongen och gör rätt för sig.

• Gilla
mhg_3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.