Hej.

Har nu läst och läst fram och tillbaka och kan inte välja. Behöver tips och råd.
Ska avfukta min krypgrund som är ca 140kvm stor och 1,7m i höjd (Nästan som en källare).

Vanlig avfuktare går bort pga att jag vill ha bra ventilation som får bort blandannat radonvärden. (Finns en del markradon).

Var inne på sorptionsavfuktare, kostnad ca 12000 kr.
Gör installationen själv, och genom denna får man också ventilerat.
Samt en gammal lösning som verkar fungera.

Nackdelar: Driftkostnad och ljud.
Tror säkerliggen att ljudet på maskinen kommer att låta innomhus.
Driften verkar vara ganska hög?

Trygghetsvakten.
Kostnad ca 11.000 kr (behöver 2st trygghetsvakten krypgrund)
Funkar det verkligen?

Fördelar: Lätt installation, lägre driftkostnad, inget ljud.

Vill inte göra missen i att köpa fel och ångra mitt beslut.
Finner tyvärr inte så mycket information skrivet om trygghetsvakten.

Trygghetsvakten ger dig väl ingen ventilering, så den borde gå bort med samma motivering som en kondensavfuktare?

Här är en nöjd användare av trygghetsvakten: http://krypgrund.blogspot.se - men jag misstänker att det som gjorde susen i det fallet var krypgrundsisoleringen...

Man behåller ventilerna öppna med trygghetsvakten.

När man har kondensavfuktare täpper man till ventilerna.

Sorptionsavfuktare täpper man till ventilerna men har ett utblås.

Jo, men anledningen till att man täpper till ventilerna när man använder kondensavfuktare är att man inte vill avfukta hela universum, för det drar så mycket ström. Samma gäller givetvis för TV även om tillverkaren påstår annorlunda - har man ventilerna öppna tar man in varm fuktig luft som riskerar att kondensera.

Men har du radon i grunden tycker jag du ska ha en ordentlig (dvs tillräcklig) forcerad ventilation därnere. En sorptionsavfuktare går nog att installera så att den inte väsnas just vid sovrummen. Man kan ju placera den på valfri plats i grunden och dra torrluften med slangar. Det borde också gå att bygga in den i en ljuddämpande låda.

Hur mycket kan man räkna med att man hör innomhus från en sorptionsavfuktare?

Svårt att föreställa sig, el pröva hur det kommer till att låta.

Jag kan placera den under vardagsrummet, är bästa platsen i grunden.

Hej
Jag skulle spana lite på hemnet efter en kåk som har en sorptionsavfuktare.
Smit dit på visningen och spela spekulant och lyssna.Så gjorde vi för att få reda på hur mycken en Nivellfläkt låter :-)
Fredrik

Hehe smart tips!

Hur upplever du ljudet?
Självklart förstår jag att det skiljer fr hus till hus.
Men själv har man ju trähus så misstänker att ljudet tränger igenom golvet. Frågan är bara hur mycket.

Kanske ska ta damsugaren och sätta i krypgrunden för att lyssna?
Damsugaren säga låta 60-70db, men vet ej om det är jämförbart.

Tillbaka till trygghetsvakten känns det osäkert, då mina ventiler sitter nära trossbotten. Blir då svårt att skapa en värmebubla som de skriver.
Vill heller inte lägga pengar på att isolera hela grunden för att få effekt.

Tufft val känner jag.

Vi hörde inget i vårt hus när vi hade en sorptionsavfuktare (möjligtvis oerhört svagt), även om det såklart kan skilja från modell till modell.

Beror på hur isolerat bjälklaget är? har vår Munthers homedry under köket, den kan nätt och jämt höras. Stör inte alls

/abbe

Tack för infon.

Blev uppringd av TV idag då jag skickat mail till dem.
Det låter bra som de säger.

Här är det också bra att man har öppet köp i 1 år.
De köper tillbaka enheten till 95% av priset. Obs! Gäller om man köper ifrån dem och inte en återförsäljare.

Så praktiken säger att man kan testa TV, blir man inte nöjd kan man returnera.

Synd bara att man inte finner så mycket info ifrån andra människor som har Tv.

En annan fundering är ventilationsmässigt. Vad ger bäst ventilation mot lukt och radon? (har ingen lukt idag).
Är det att bibehålla alla ventiler öppna, el en sorptionsavfuktare?

Sätter du dit en sorptionsavfuktare så vet du ju hur mycket den ventilerar, det står i databladet. Men du kan få samma effekt med en fläkt.

Har du endast öppna vanliga ventiler så vet du inte hur mycket som ventileras ut. Det blir vad det blir..

Bäst är förstås att mäta radonet inomhus när vintern kommer. Blir resultatet för högt, så får du öka ventilationen i grunden och mäta igen. En radonmätning är lyckligtvis billig.

Det är nog en bra idé att prova TV under ett år. Det enda du riskerar är 5% av priset - och arbetet för installationen. Men se till att skaffa en eller två fuktmätare så du ser att den gör någon skillnad och fungerar som den ska!

Radon tänkte jag mäta nu i höst och vintern. Jag tror dock inte det är någon fara. Men värdet kan ju stiga om man täpper för grunden och bara kör med avfuktare.

Har under kvällen läst lite mer om TV.
Om jag tar 2 slingor som ska täcka 140 kvm enl deras hemsida. De är 50m långa.
Min grund är ca 8x18,2m.
Detta innebär att slingorna i princip räcker runt om uppdelat på 2.
Detta innebär att jag kommer ha 4 våder längst med 18,2m. Mellanrummet mellan varje slinga blir då 2m.

Känns lite som att avståndet är för stort för att få bra effekt.
Dessutom sitter mina ventiler 1cm ifrån trossbotten. All ventilation kommer då gå direkt emot slingorna.

Inspekterade även grunden idag. Fuktighetsnivån enl mätarna verkar vara densamma i hela utrymmet.
Plasten på ovansidan är fuktig, syns och känns med fingret. Med andra ord en hel del fukt. Procent 85% ikväll.

Om man bortser från ljudet av en sorptionsavfuktare så känns nog en sådan bättre.
Frågan är bara hur mycket el den kommer dra, eftersom jag har 140kvm, ca 240 kubik.

En annan tanke.
Är det bra/dåligt att komplitera med mer byggplast mot marken?
Har en del skarvar som överlappar 40cm. Funderar då på att lägga mer plast över dem.

Dessutom skiljer sig det avsevärt på beskrivningar. En del hävdar att plasten ska gå upp en bit på alla sidor. En del 10cm ifrån muren och vissa emot muren.

Vad är korrekt?

Ripper500 skrev:
Om man bortser från ljudet av en sorptionsavfuktare så känns nog en sådan bättre.
Frågan är bara hur mycket el den kommer dra, eftersom jag har 140kvm, ca 240 kubik.
Beror på hur mycket fukt som tränger in via grundmuren, luftinsläpp och annat, men jag kan tänka mig 1000-2000 kWh per år.

Ripper500 skrev:
Är det bra/dåligt att komplitera med mer byggplast mot marken?
Har en del skarvar som överlappar 40cm. Funderar då på att lägga mer plast över dem.
40 cm överlapp räcker nog. Då tror jag det är värre med alla små hål som det blir med tiden då man går eller kryper på plasten. Men jag tror inte du tjänar något mätbart på att komplettera plasten om den inte är i trasor.

Ripper500 skrev:
Dessutom skiljer sig det avsevärt på beskrivningar. En del hävdar att plasten ska gå upp en bit på alla sidor. En del 10cm ifrån muren och vissa emot muren.
Vad är korrekt?
Det verkar finnas olika skolor! Jag har sett till att plasten går fram till muren/sulan i min egen krypgrund. Om den sedan går upp på muren eller inte tror jag inte spelar någon praktisk roll eftersom vattentransporten genom betongen borde vara rätt liten. Men det är knöligt att sätta fast den på grundmuren. Så jag tror det kan kvitta.

Om det nu inte är så kritiskt viktigt med ventilation pga radon eller lukt för din del, så skulle jag nog försöka hitta en begagnad kondensavfuktare på Blocket eller liknande och se hur det blir. Då går det att prova ut ljud, avfuktning, elförbrukning osv till en relativt billig peng. Nästa sommar går det säkert att dra ordentliga slutsatser om vad som verkligen krävs.

En fråga förresten.. har du frånluftventilation i huset och går den i så fall ner i krypgrunden också?

Tack för alla dina svar.
Tanken slog mig att börja med kondensavfuktare i år. Men för bra resultat behövs en avfuktare med rätt kapacitet, vilket jag inte hittat på blocket.
En ny woods som jag tittade på låg på 6000 kr.

Dessutom bör man då stänga alla ventiler etc.

Jag har inga problem idag med lukt. Men är rädd för att det ska uppstå.

Radon är en chansning då grannen berättat att det finns lite markradon, även lite radon i egna brunnsvattnet.
Dessutom består halva grunden av berg vilket jag tror påverkar radon?

Det är frånluft i huset.
Finns inget som tyder på att någon luft ifrån huset går ner i grunden.

Vi eldar med kamin vintertid. Tilluften från kaminen togs från grunden.
Men efter att jag läst om detta valde jag att koppla på ett isolerat rör som leds till en ventil. Tätade runt om.
Så nu tas tilluften utefrån.

Från första början var jag inne på att köpa en woods och täta ventilerna.
Men oro för lukt och radon stoppade mig. Dessutom behövs avledning av kondensvatten.

Kom på en annan fundering.

Skulle man kunna köra avfuktare ex woods.
Täcka för alla ventiler förutom 2 st.
Sätta 2st badrumsfläktar som suger ut 100 kubik i timman?
Uppnår man samma effekt som en sorptionsavfuktare?

Eller får man ingen snurr på luften med enbart en avfuktare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.