Precis. Och skulle man märka att fuktigheten ökar lite kan man alltid byta ut till en liten kraftigare woods.

gott att höra. får väl se om det kommer ett behov för oss framöver.

Misstänker att du bara kör den under sommarmånaderna ?

Hejsan! Jag har ett företag där jag reparerar och utför service på samtliga sorptionsavfuktare.

Vad det gäller plasten så brukar jag rekomendera mina kunder att den skall gå upp ca 20 cm på sulan. Gör man inte detta så får man oftast ett mellanrum mellan sulan och plasten dvs fritt utrymme för fukten att tränga sig in och din avfuktare får jobba i onödan (Mer slitage samt mer elkostnad).

Sen såg jag att du hade cirka 15 grader under grunden. Det verkar som att du kommer stanna kring 70% Rf eftersom en kylavfuktare har våldigt låg effekt redan vid 15 grader. Det som är bra med sorptionsavfuktare är att verkningsgraden /effekten är betydligt högre än en kylavfuktare vid låga temperaturer vilket det är under en krypgrund.

Vad roligt att du håller dig uppdaterad och ser framemot hur resultatet kommer bli. Lycka till!

Var också inne på att dra upp plasten en bit. Men hittade en annan info om att ev fukt utefrån som kommer in kondenserar på grundmuren och rinner ner. Är plasten då uppdragen rinner vattnet ut på plasten istället för ner på marken.
Om det stämmer har jag ingen aning om.

Jag vet ännu inte om kondensavfuktaren behövs på vintern. Har ännu inte mätt temp el fuktighet under vinterhalvåret.

Detta blir ett testår för att se resultaten.

Driftkostnad ännu oklart. Har inte köpt mätare. Återkommer.

Senaste dagarna har det legat på 67,69,69 %.
Dessa mätare var billiga och kan ju faktiskt misstämma.
Kommer investera i en korrekt pålitlig mätare sedan.
Men allt känns torrt och fint därnere :)

Men än så länge är jag imponerad eftersom modellen av woods jag har är rekommenderat för 50kvm.
Max 100kvm och ca 125 kubik.

Jag har 140kvm och ca 260 kubik :) om jag räknat rätt.

Uppdatering.
Stadiga värden på 66,67,67%.

I veckan hade vi ös regn en hel dag och noterade samma dag och dagen efter att värderna stigit med 1%.

Nu började jag nästa projekt att renovera sonens sovrum. Han är 4 månader och ska få ett rum så småningom. :)
Till min fasa upptäckte jag en gammal takläckage skada. Fann mögel bakom tapeten på 1 ställe :(
Rev ner väggen och kollade bakom. Hela skivan (har spån) var möglig, usch usch. Passade även på att riva ner isolering och allt fram till fasaden.
Som tur var är reglar etc fina. :)
Blir lite behandling mot mögel och sen på med nytt igen.
Som tur är verkar det bara vara på detta ställe i rummet.
Är så otroligt glad att jag hittade detta, är ju precis där spjälsängen ska stå!

Så hela tiden har jag varit i grunden och letat mögel medans det fanns på ett annat ställe :)

En fundering.
Det sägs ju att mögel (var svart, och grönt) är farligt.
Behövs något mer nu när jag rensat bort skiten? Tänkte på luftrenare eller nåt?

Ja nu blev det lite off topic men det bjuder jag på :)

Luftrenare eller inte ska jag låta vara osagt, men se till att det är god ventilation. Är ju självklart förstås men det bjuder jag på :-)

Värdena håller sig mellan 66-68%.
har även som test flyttat runt mätarna för att se hur det ser ut.

Nästa projekt är nu vid tillfälle pensla på medel på svartmöglet som finns svagt på blindbotten.

Ny fundering.

Hur ska man avleda utblåset från kryppgrunden en bit ifrån huset? Utan att dra upp rör till nock på huset?

Tanken är att inte få in den typiska kryogrundslukten i huset.

kan man inte bara koppla på ett rör som man gräver ner några meter ut på tomten? Borde inte vinden ta hand om lukten innan den når huset då ?

Kör en sista uppdatering för i år.
Alla tre värden ligger stadigt på 65% och det är nog bästa resultat.
Har nu med slang lett ut kondensvattnet. Kommer fortsättningsvis att leda ut vattnet fram tills minusgrader. Sedan kör jag under plasten som innan.

Har märkt ut blindbotten på 20 ställen som är helt rena och fina. Detta för att kunna se om det bildas någon ny påväxt.

uppdatering igen.

allt fungerar som det ska.
högsta värdet i år 68%.

Ingen ny påväxt eller liknande i grunden.

• Gilla
renoveringsiver och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.