Hej,
Har själv skrivit många tusen meningar om fukt i grunden. Först för att jag hade problem själv. Sedan för att försöka hjälpa andra.
Fukt är ett av villaägarnas största problem. Fukten verkar aldrig vara på rätt ställe... Mot husväggen, under mattan i badrummet, bakom kopplingarna under blandaren i köket eller i grunden i källaren.
Just fukt och mögel (till följd av fukten) i grunden är en väldigt väldigt viktig, och svår fråga. Den dyker upp ofta för det är ett stort problem. Och varje gång någon försöker hjälpa till så blir det komplext, det är så många om och men. Platonmatta? Isolerad eller oisoleradgrund? Vad är en riskkonstruktion? Ventilerad lösning? Hur bygger man upp de olika lagren? Vad är mögel? Vad är svamp? Hur ser jag skillnad på dessa? Är spindlar verkligen ett tecken på bra inomhusklimat? Dessa (och många andra) frågorna återkommer, med all rätt, väldigt ofta.
Jag skulle behövt hjälp att skriva ihop en guide som jag klistrar upp i denna forumdelen, där de flesta återkommande frågorna besvaras.
Om det är någon eller några som har lust att hjälpa till med detta så hade det uppskattats mycket. Jag är själv bara lekman i ämnet, men har viss grundkoll. Hade behövt hjälp av någon som verkligen har erfarenhet.
Jag tror att mycket av informationen kan finnas i forumdelen redan, spridd i andra ämnen. Det gäller att pussla ihop och verifera innehållet.
Någon/några som känner sig manade? PM:a mig i så fall, eller sätt igång och skriv så tar vi och hjälps åt flera stycken. Jag kan skapa en tråd som är öppen för redigering för vissa användare så att vi kan fylla på varteftersom.
Tyvärr kan jag inte erbjuda så mycket mer än ära och berömmelse före hjälpen
Tror att vi hade kunna lyfta forumdelen en del genom denna informationstråden, och slippa svara på komplexa frågor om och om igen. Risken är att vi tillslut inte orkar ge ett tillräckligt utförligt svar och att de därför kan bli missar hos de som har problem.
Tacksam för all hjälp,
Stefan, Moderator