Hej

Det finns ett företag som heter Dryvent, ett groddföretag från Chalmersforksning, som kort bygger deras avfuktnignsteknik på styrd ventilation av krypgrunden. Dvs fläktar som går igång enbart när uteluftsventilation bidrar till att sänka fukthalten i källaren.

Fördelar - extremt låg driftskostnad.
Grunden försluts inte utan ventileras fortfarande. Drar ut dålig lukt. Dessutom är konstruktionen inte lika känslig mot driftbortfall som ett slutetutrymme där avfuktaren slutar att funka.

Kolla in hemsidan http://dryvent.se/
Där finns även mätningar från ett referensobjekt med kurvor etc.

Talade med en säljare och en normal installation med allt (efter ROT) kostar ca 20kkr.

Vad tror ni om denna? Någon här som redan har den?

Nej, inte alla! Hela annan teknik!

Trygghetsvakten tillför värme genom en värmekabel, DryZeph blåser in luft utifrån när det är gynnsamt. Enda likheten är väl att båda har någon typ av reglercentral. DryZeph mäter temp och fukt både inne och ute för att räkna ut när den skall köra. Trygghetsvakten borde dra mycket mer energi.

DryVent verkar vara forcerad ventilation som triggas då luften utanför grunden har lägre RF% än luften inne i grunden. Jag hänger inte riktigt med hur man resonerar kring temperaturen i sommar/vinter scenarion... RF% påverkas lite olika beroende om det är kall eller varm luft som du skjuter in i krypgrunden...

Vidare skulle man nog vilja ha lite mer information om produkten DryControl. Det verkar vara en powerswitch som triggas av RF% och temperatur (andra liknande produkter finns också på marknaden) som man koppar till strömanslutningen på en kondensavfuktare. Det jag inte riktigt förstår i detta scenario är hurvida man försöker avfukta en öppen krypgrund med en kondensavfuktare? Eller finns det någon automatik som stänger igen luckorna i grunden så den blir tät när man kör avfuktaren?

Jo, det är ganska likt Trygghetsvakten Vind:
http://www.trygghetsvakten.se/trygghetsvakten-vind/sa-fungerar-trygghetsvakten-vind/

Ser inte så proffsigt ut med datorfläktar, och 20 kkr känns dyrt om det bara är för själva fläktanläggningen. Ingår däremot markisolering i grunden (som i deras exempelhus) så är det ok.

Principen är nog vettig - låt bli att dra in fuktig luft som kondenserar och blås istället in luft utifrån bara när den är torrare. Funkar nog om fukten i krypgrunden är luftburen. Men jag ser på dina andra inlägg att du får vatten via marken. Då behöver du kanske kraftigare grejor.

Ger de garanti på resultatet? T ex verifierbart (tillräckligt) låg fuktighet uppmätt under hela juli månad?

Det finns flera varianter av trygghetsvakten. För grunden finns det en enklare variant som endast värmer vid för hög luftfuktighet. Dessutom finns det en variant med kombinerat värme och ventilation. Som jag förstått det så startar fläkten då absoluta luftfuktigheten utomhus är lägre än i grunden. De anser tydligen att detta inte räcker eftersom denna ventilation endast kan fås tillsammans med värmekablarna.

Erik

OK, intressant. Dryvent menar att de har forskningsresultat i ryggen och flera lyckade referensprojekt. Men det skulle väl vara konstigt om de inte trodde på sitt system.

Någon som vet något mer om DryVents system?

Fungerar säkert rent teoretiskt. Kollar man på referensobjektet så tycker jag det ser ut som ett studentarbete. Men referensen kanske inte är som en vanlig professionell installation som dom gör. Skarvade kablar vid fläktarna och som tidigare skriver ser det ut som vanliga datorfläktar. Frågan är hur länge dom klarar att gå i smutsig miljö. Mätvärderna är från November, December och det hade varit mer intressant att se hur det ser ut Juli - September då det är den fuktigare perioden. Tycker även RF värderna är väldigt höga, som i december så ligger det ofta över 75%. Jämför man mot grannen så är det självklart en förändring men grannen hade fortfarande en massa jord kvar och ingen markisolering/ångspärr som stoppar fukten från backen. Skulle vara kul att se en jämförelse med en grannen som har en Munters avfuktare för 14.000kr och plast på backen. En sak dom gjorde bra var att rekomendera att suga ut den dåliga jorden. Får hoppas dom även rekomenderar att dränera om när man har en massa vatten som rinner in i grunden vid regn.

Min slutsats är nog att jag skulle vilja se bättre testresultat och jag skulle inte betala 20.000 för några fläktar och givare. När man kan få tag i en avfuktare som bygger på väl uttestad teknik för en billigare peng. Fukt i grunden är inget som man ska leka med.

Och vad händer under sensommaren när det helt enkelt inte finns luft ute som kvalificerar att ventileras in i krypgrunden? Det kan pågå i månader, och det är precis denna period som är problemfylld för en krypgrund.

Enligt DryVent så finns det perioder oftare än man tror, där luften kvalificerar för ventilering. Antar också att man får leva med större svängningar och vissa peakar om man väljer deras system. Men visst, jag har samma frågor. Säljaren erbjöd sig att komma ut och titta på min grund (kostnadsfritt). Har ni fler frågor jag skall fyra av mot honom, så bidrag gärna!

Mina föräldrar har haft ett system från Dryvent i snart två år (eller om det redan gått två år...).

Och de är mycket nöjda.

Farsan har länge varit lite nördig med att följa temperatur och fuktighet i grunden och gjorde det långt innan DryVent-systemet installerades.

Systemet verkar fungerar riktigt bra, i varje fall om man ser till de mätvärden farsan noterar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.