Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kall asfaltsreparation

1. F
    Medlem · Stockholm · 1 372 inlägg

Fredrik Å

Medlem
    Hej
    Efter mina eskapader med grundmuren behöver jag laga i en remsa i vår asfalterade uppfart.
    Icopal har en kall reparationsmassa
    Är det någon här som testat den ?
    Hur tjockt lager måste man lägga ?
    Fredrik

2. B
    Medlem · Uppsala · 25 inlägg

ByggareSchyll

Medlem
    Hej.
    Den fungerar alldeles utmärkt till den typen av "små lagningar ". Har du tillgång till tex gasolbrännare eller liknande så är de ännu bättre. Du kan då värma upp asfalten( både den nya och den gamla ) så är den lättare att fylla igen med och lämnar ett snyggare resultat. Är den inga större hål som ska lagas kan du packa med en träregel eller liknande men är det större yta så behövs kanske en vibro hyras, blöt gärna ned regeln lite innan och under tiden så fastnar inte asfalten på den. När vi lägger uppfarter brukar vi lägga 100 kg/ kvm. Det motsvarar 42 mm i tjocklek packat.

3. F

Fredrik Å

Medlem
    Då kommer genast frågan om någon testat Julas asfalt.
    20kg kostar 249.

4. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    Jag har inte testat Julas kallasfalt. När vi lagade hålor i vår väg körde vi bort till ett asfaltsverk i närheten och frågade om vi kunde köpa några baljor asfalt av dem. Det gick utmärkt, och de ville inte ha betalt. Vi fyllde tre stora baljor och fyra hinkar. Nästa gång vi skulle komma lovade vi att ta med en kaka. Lagningarna håller fortfarande bra efter två år. Vi grävde ur lite ur hålet och tog bort all lös asfalt i kanterna , lade i lite makadam och sist på med asfalten som vi packade med en tung "packare" av järn. (En tung handtagsförsedd järnklump som är slät och fyrkantig i botten.Vet ej vad den kallas.)

5. F

Fredrik Å

Medlem
    Det sura är att jag har en stor hög med överbliven asfalt som jag dessutom måste köra på tippen.
    Något asfaltsverk har jag inte i närheten :-S
    Jag tänkte sätta isodrän mot grundmuren, fylla 10cm 0-32 kross som jag får vattna och stampa ihop och sist asfalt.
    Fredrik

6. B
    Medlem · Uppsala · 25 inlägg

ByggareSchyll

Medlem
    Den kallas för "jungfru"
    Klart bäst om man har ett verk i närheten man kan hämta lite ifrån, men annars kan man värma upp kallasfalten med gasol så blir resultatet ganska bra ändå.

7. 1
    Medlem · älvsborg · 76 inlägg

100kvadrataren

Medlem
    Ring och hör med din kommun vilken firma dom anlitar, brukar oftast vara större bolag som Peab, ncc, Skanska. Ring upp dom och kolla om dom är i närheten och lägger och kan passa på att peta i lite mos hos dig. Dom brukar inte ta någon framkörningsavgift då och blir mycket billigare än kall asfalt.

8. F

Fredrik Å

Medlem
    Det blev 2 hinkar ColdMex från Icopal.
    Jag tänkte sätta isodrän på den delen av grundmuren som är frilagt. Förvisso har jag inte bytt några rör eller annat men det lär inte bli sämre med isodrän jämfört med att pensla på kallasafalt
    Frågan är hur mycket kross jag behöver mellan isodränlisten och underkant asfalt.
    Kan jag asfaltera direkt ovanpå listen eller behövs det kross?
    Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.