5 192 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
ewgrund/färilagrund
Medlem
· Västerbotten
· 12 inlägg
Hej,
Vi har tyvärr köpt ett hus med ewgrund/färilagrund utan att riktigt insett riskerna med denna riskbyggkonstruktion.
Är denna konstruktion helt kass, eller finns det någon här på forumet som har ett frisk hus med denna konstruktion.
Huset är byggt i början av 1980-talet. Står på berg och stenkross.
Hur oroliga bör vi vara, samt hur skall vi gå tillväga för att hjälpa vårt hus? Idagsläget ingen lukt osv.
Tacksam för svar!
Vi har tyvärr köpt ett hus med ewgrund/färilagrund utan att riktigt insett riskerna med denna riskbyggkonstruktion.
Är denna konstruktion helt kass, eller finns det någon här på forumet som har ett frisk hus med denna konstruktion.
Huset är byggt i början av 1980-talet. Står på berg och stenkross.
Hur oroliga bör vi vara, samt hur skall vi gå tillväga för att hjälpa vårt hus? Idagsläget ingen lukt osv.
Tacksam för svar!
Jag har hus med ew-grund och det fungerar utan problem. Det finns en del skräckhistorier på nätet men man får ta det lite nyktert. Det låter som ditt hus står på väldränerat underlag men hur är dränering i övrigt? Är den omgjord nyligen med isodrän osv så är ju det ett stort plus. Annars blir det göras.
Medlem
· Västerbotten
· 12 inlägg
Tja Pelle,
Tack för ditt svar. När är ditt hus byggt. Vilka åtgärder har du vidtagit? Hur länge har du haft huset. Anser du att ewgrunden påverkar priset när du eventuellt kommer att sälja? För mig var det helt nytt....
Vet du något om de som fått problem hur snabbt det varit? Detta har ju fungerat i 35 år... vet du problemen brukar dyka upp fortare?
Tack för ditt svar. När är ditt hus byggt. Vilka åtgärder har du vidtagit? Hur länge har du haft huset. Anser du att ewgrunden påverkar priset när du eventuellt kommer att sälja? För mig var det helt nytt....
Vet du något om de som fått problem hur snabbt det varit? Detta har ju fungerat i 35 år... vet du problemen brukar dyka upp fortare?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 12 inlägg
Kul att höra nått positivt i allafall från någon med detta hus. Hur har du känslan att det påverkar priset på huset?
MVH
MVH
Det är klart att det inte är positivt men ärligt tror jag inte att den genomsnittlige husköparen har såpass koll att de väger in konstruktionstekniska saker på ett hus, Det är mera läge, avstånd till dagis och nyrenoverade badrum som påverkar.
Medlem
· Västerbotten
· 12 inlägg
Jag håller med. För det var de punkterna som tilltalade mig...
Dock kan jag tycka det var dåligt av mig att inte kolla upp detta mer innan. Har du någon koll på hur gamla de "problem" hus som upptäckts blev innan åtgärder? Eftersom de slutade med denna byggmetod redan i mitten av 1980-talet så borde de husen inte blivit mer än ca 15 år gamla?
Sitter i precis samma sits som dig så vi också köpte ett hus med Färilagrund nu i höst som vi håller på att flytta in i. Blev precis som dig skräckslagen till en början. Då vi även hade lite fukt och lukt från det tryckimpregnerade träet i källaren. Huset har två plan till så jag tyckte inte det spelade så stor roll. Sen insåg man sitt misstag och blev rätt orolig. Nu har jag haft en byggdoktor på plats som gett mig lite tips. Han kan inte känna någon lukt nu men det kan nog ha att göra med att när besiktningen gjordes i höstas så var det ju högre luftfuktighet. Han har dock gett mig lite tips om att vi bör täta det hörn där fukten kommer in samt att vi ska hålla koll på om lukten i källaren kommer tillbaks och i så fall installera ett ventilationssystem i väggarna genom att skapa upp en luftspalt längst ner i väggen (reglarna blir tydligen fuktiga längst ner mot plattan) och blåsa ut det på det sättet. Annars finns det ju betydligt större ingrepp att göra på den här sortens konstruktion också men det hoppas jag att vi inte behöver göra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden