4 759 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Kostnader och byråkrati vid husrivning
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Vi rev en byggnad från 1970-talet. För det sökte vi rivningslov. Kan tänka mig att det kostar ett par tusenlappar. Vi bakade in det i bygglovet för den nya byggnaden som skulle stå där.
Sökte tillstånd hos kommunen för att få placera kontainrar på trottoaren utanför huset. Några hundralappar.
Anlitade en rivningsfirma för att riva huset och gräva bort den gamla grunden. Det var en ca 70 kvm mexitegelbyggnad med platta på mark. Hade fast pris på rivningsarbetet och det gick på 50 000 kr. Det blev en chock när vi fick fakturan för kontainrar och deponering av avfallet - 97 000 kr. Detta var 2009.
Här har jag beskrivit närmare hur det går till att riva: http://www.byggahus.se/bygga/sa-gar-det-till-att-riva.
Sökte tillstånd hos kommunen för att få placera kontainrar på trottoaren utanför huset. Några hundralappar.
Anlitade en rivningsfirma för att riva huset och gräva bort den gamla grunden. Det var en ca 70 kvm mexitegelbyggnad med platta på mark. Hade fast pris på rivningsarbetet och det gick på 50 000 kr. Det blev en chock när vi fick fakturan för kontainrar och deponering av avfallet - 97 000 kr. Detta var 2009.
Här har jag beskrivit närmare hur det går till att riva: http://www.byggahus.se/bygga/sa-gar-det-till-att-riva.
Jag rev precis en stuga på 55 kvm. Utanför plan, vilket gjorde att endast en rivningsanmälan behövde göras. Kostnad 1000kr. Sedan rev jag visserligen stugan själv och körde det som folk inte ville ha till tippen med släp. Kostnad 2000kr för bränsle och släp.
Rivningsplanen :
Skrev ner vad huset bestod av, hur det var uppbyggt (står i bygglovet som kommunen har), om det fanns farliga ämnen/material och beskrev hur dessa i sådana fall skulle tas omhand (asbest, el.kablar, etc). Jag skrev också ner hur rivningen skulle gå till (på ett ungefär) samt vart allt avfall skulle ta vägen.
Jag skickade med en karta där det aktuella huset kryssades över.
Sedan dröjde det någon vecka och jag fick börja riva.
Rivningsplanen :
Skrev ner vad huset bestod av, hur det var uppbyggt (står i bygglovet som kommunen har), om det fanns farliga ämnen/material och beskrev hur dessa i sådana fall skulle tas omhand (asbest, el.kablar, etc). Jag skrev också ner hur rivningen skulle gå till (på ett ungefär) samt vart allt avfall skulle ta vägen.
Jag skickade med en karta där det aktuella huset kryssades över.
Sedan dröjde det någon vecka och jag fick börja riva.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Klicka här för att svara