Hej,

Hoppas någon här kan hjälpa oss med ett hum, tips eller råd!
Vi har äntligen hittat tomten för vårt kommande villabygge.Det finns dock en nackdel med denna tomt –den är ojämn och bergig. Vi kommer alltså behöva plana ut tomten för att kunna gjuta plattan. Där vårt kommande hus i så fall ska stå är det bergstoppar som måste sprängas bort och en rejäl ”berg-grop”som måste fyllas igen (uppskattningsvis 4 meter djup, 4 meter bred och 8 meterlång. Själva tomten har också en nivåskillnad på ca 3-5 meter från ena till andra sidan som vi måste jämna ut.

Är det någon som kan ge ett hum om vad sånt här går på? Jag tänker att en kostnad på 500 000 inte bör vara helt fel, men jag har egentligen ingen aning hur man räknar på detta. Kanske är på tok för lite eller i överkant?
Innan vi slutgiltigt beslutar oss för att köpa tomten vill man ju gärna ha ungefärliga kostnader för markarbete klara för sig..

Tips, råd?
Tomten ligger i Stockholmsområdet.

S
hur stor tomt yta?

Oj det glömde jag ju helt, knappt 1000 kvm och plattan för husgrunden beräknas till ca 130 kvm.

Finns det möjlighet att nyttja gropen på något sätt? T.ex. att bygga en källare eller ett garage?

Nej tyvärr vill vi inte ha någon källare och gropen ligger så till att det inte heller är passande för garage, så det är endast igenfyllning av gropen som är aktuellt.

Räta ut tomten där huset skall stå är jag med på, men om du måste göra hela tomten plan är det inte den tomten du skall köpa. Antingen köper du en plan tomt eller så trivs du med slutningstomten.

Låter som bra tomt för ett sutteränghus. Själv gillar jag lite kuperade tomter blir mer originellt. Om ni gör ett sutteränghus så tänk bara på att tillgänglighetsreglerna i PBL kan uppfyllas eller att ni får ett undantag av kommunen.

Kostnader för sprängning 50 000 -100 000, besiktningar av hus in närheten 5 000 kr /styck, en stor bandgrävare 700 - 1 000 kr /h, lastbil som kan forsla bor betongkross 600 - 700 kr / h. Sen gäller det att hitta ett bra ställe som kan ta emot massorna. Kan bara gratis om man har tur. Detta kan bli riktigt dyrt så försök behålla så mycket massor kvar på tomten som möjligt. Med fördel kan ni fylla ert hål med berg som sticker upp.

Utöver detta tillkommer standard kostnad för en plattan 1 500 - 2 500 kr / m2

Måste ni gjuta markplatta? Kan ni inte gjuta en krypgrund direkt på berget, eller bygga med plintgrund? Då borde ni kunna få en betydligt billigare grundläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.