Jag var och kollade på ett mindre hyreshus från 1935 häromdagen. Upptäckte ett par genomgående sprickor i grunden på 1-4mm samt en innervägg i källaren. Detta verkade enbart vara på ena kortsidan.
Rummet som jag fann sprickorna i var utrustat med enkla förråd av trä. väggarna till dessa bågnade som pilbågar. Var väldigt trögt att öppna dessa enkla dörrar. Skulle uppskatta att det bågnade 1-2 cm.
Såg inte så jäkla roligt ut så att säga. Förövrigt är huset i relativt bra skick utöver taket som bör bytas inom ett par år.

Huset dränerades under början av 90 talet och jag misstänker att sättningarna uppstått efter det.

Vad har ni för synpunkter, bör jag jag avstå att gå vidare med denna affär?

tobbe9012 skrev:
Jag var och kollade på ett mindre hyreshus från 1935 häromdagen. Upptäckte ett par genomgående sprickor i grunden på 1-4mm samt en innervägg i källaren. Detta verkade enbart vara på ena kortsidan.
Rummet som jag fann sprickorna i var utrustat med enkla förråd av trä. väggarna till dessa bågnade som pilbågar. Var väldigt trögt att öppna dessa enkla dörrar. Skulle uppskatta att det bågnade 1-2 cm.
Såg inte så jäkla roligt ut så att säga. Förövrigt är huset i relativt bra skick utöver taket som bör bytas inom ett par år.

Huset dränerades under början av 90 talet och jag misstänker att sättningarna uppstått efter det.

Vad har ni för synpunkter, bör jag jag avstå att gå vidare med denna affär?
Omöjligt att svara på men sättningar på 1-2 cm på ett 80 år gammalt hus är ingenting

Det som är viktigt att utreda är huruvida det är sättningar som fortgår eller om det är som du misstänker att de uppkommit i samband med omdräneringen och därmed har avstannat.

I sig är ju sprickorna ingen fara så länge det inte blir värre.

Okej tack för snabbt svar. Ska kontakta mäklaren angående detta och försöka ta bilder.

Källarväggarna var målade och man såg att de har målat efter sprickorna uppkom. Jag chansar på att färgen suttit på väggarna i minst 2 år av döma på damm etc men det är en ren gissning.

Jag är ingen expert, men om sprickorna inte ändrat sig under ett år så är det ju i vart fall ett gott tecken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.