Tjenare ny här på forumet men har länge varit inne och läst massor av trådar.

Jag har precis gjutit platta i vårat blivande badrum, men problemet är att vi lyckades gjuta på för lite,
ca 10mm kvar till golvbrunn och golvet lutar lite från brunnarna, så nu behöver jag höja golvet ca 5cm längst bort i rummet och då något lutande mot brunnarna till ca två centimeter.

eftersom flytspackel är så väldigt dyrt så tänkte jag göra det med finbetong med armering, och dra fallet mot avdragsbanor (läkt). Runt golvbrunnarna stänger jag av och spacklar det sista fallet där senare.

Nu till frågan:
kommer det gå att gjuta en så tunn platta på den andra plattan?
Den befintliga är nygjuten för tre dagar sedan.

Rummet är 3.8x3.8 och delen jag vill gjuta på 3.8x2.8 ca 10m2

Tack på förhand
Mvh Leo

Jag tycker du ska titta på Slipsats. Den är bättre för det du ska göra. Prima bara betongen innan du lägger den så blir det bra.

Ja jag har sett finjas 460 och funderat på att det hade varit ett bra alternativ bauhaus har också en variant som var billigare

det blir fortfarande ganska många säckar och minst dubbla priset mot betong,
det jag funderar på är vad nackdelen är att göra det i betong?

om man gjuter så tunn platta och den skulle spricka så gör den väl det när den bränner och då kan man laga det innan man lägger fuktspärr och klinker, eller e jag fel ute.

Exempelvis byggmax finbetong är lämplig för 20-100mm gjutning. Så det borde fungera i ditt fall. Se till att prima enlligt instruktionerna på den befintliga plattan bara.

Men flytspackel eller slipsats som redan nämnts är att föredra. betong är lite mer svårjobbat och bör vara svårare att få till ett bra fall direkt.

Ja det blir nog betong med tanke på pris skillnaden..
känns som det är värt extra jobbet och har man bra avdragsbanor ska det nog inte vara några problem.

men när tror ni jag kan göra detta imed att jag gjutit plattan under i dagarna, så tror ni jag kan gjuta på mer nu direkt eller måste jag vänta tills den brännt klart?

Ta även med torktiden på betong kontra slipsatsen i din beräkning. Betong har en mycket längre torktid innan golvbeläggning är möjlig.

ja visst har den det,har hört både 1 och 3 månader för betongen, men gäller det även betong mot betong?

eller skulle jag kunna gjuta på direkt nu en vecka efter gjutningen.

Hej igen
lyfter min gamla tråd.
Det blev att jag gjorde den snåla varianten och gjöt med hemma blandad finbetong, det blev inte bra alls.
plattan släppte från underlaget, kan vara för jag använt fel primer, någon flaska från byggmax som förmodligen va för betongfärg egentligen.
jaja rev ut skiten igen och har slipat hela golvet för att få bort primern.

Så nu får ja ta kostnaden för flytspackel eller slipsats finns inte tid för att prova med betong mer.

Ny fundering då:
har sett flera stycken blanda flytspacklet med leca kulor för att få mer volym, men eftersom jag har golvvärme under så är det nog inte så smart att isolera åvanpå.

Kan man lika bra dryga ut spacklet med makadam? eller mindre sten och sen flyta det sista som vanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.