Hej,

Jag har haft väldigt stor nytta av detta forum och tror med säkerhet att någon här kan hjälpa mig även med denna fråga.

Det är så att jag har bilat upp för en golvbrunn i en tvättstuga, efter 12-13 cm betong så gick bilmaskinen genom betongen och ner i isoleringen. Enligt de byggnormer som fanns 1972 så isolerade man inte platta på mark UNDER betongen. Det är inte den klassiska rosa eller blå isoleringen utan det är mineralull/gullfiber.

Enligt besiktningsmannen från Anticimex så var detta hus byggt på en platta på marken utan isolering. Så vardagslyx som golvvärme skulle bli att elda för skatorna. eftersom det saknades isolering under betongen...

Nu till min fråga, var det vanligt att man isolerade med mineralull under plattan redan -72? och är det i så fall fortfarande att elda för skatorna att lägga in golvvärme?

Det ska tilläggas att jag har direktverkande el/luftvärme/kamin/värmeflyttare som uppvärmning av kåken.

Tack på förhand

KP

Finns ju "elefant skivor" som det gjöts på, det är dock stenulls skivor.
Rätt så hårda, kan typ köra över en skiva med buss utan att det blir märken.

Läste en forskningsartikel på det en gång. Isolering under platta på mark började dyka upp så smått på 70-talet men ofta med tunna tjocklekar på ca 50 mm markskiva och inte sällan endast under delar av plattan. Inte säkert att det finns isolering under hela plattan alltså. Jag vill minnas följande tal per årtionde från den artikeln som en grov riktlinje:

70-tal: Från 0 och upp till 50 mm ofta delar av plattan, främst de första metrarna närmast kanterna
80-tal: Upp till 100 mm och i allt större utsträckning under hela plattan
90:tal: Upp till 200 mm
00-tal: Upp till 300 mm

Minerallullskivorna började ersättas av cellplast på 90-talet.

Hus med källare fick generellt vänta lite längre innan det började dyka upp motsvarande isolering under källargolvet. Man ansåg väl fortfarande att betongplatta under jord inte behövde isolering i samma utsträckning som platta på mark.

Har själv ett souterränghus från -79. Det har t ex enligt ritning 50 mm isolering med mineralullskiva men bara 4 meter in räknat från den kant av plattan som gränsar till marknivå.

Vårt hus från 67 hade en grovgjuten platta,5cm mineralull med hönsnät på varje sida och sen 10 cm finbetong ovanpå detta så nog fanns det "isolerade" plattor redan då.
Fredrik

Det går ju att utläsa av svaren innan, men det kan vara så att du bilat igenom ett gjutet topplager och kommit ner i isolering som ligger ovanpå plattan. Vad hittar du under isoleringen?

Tack för alla svar, jag har grus/sand under isoleringen. Dock har jag inte grävt så djupt

Jodå, det var inte ovanligt att man hade en isoleringsskiva under plattan. Vi har det tex i vårt hus från -75. Dock så lär den väl inte isolera nämnvärt eftersom den troligen är väldigt fuktig.

Mikael_L
mexitegel skrev:
Jodå, det var inte ovanligt att man hade en isoleringsskiva under plattan. Vi har det tex i vårt hus från -75. Dock så lär den väl inte isolera nämnvärt eftersom den troligen är väldigt fuktig.
Ja det är ju själklart gynnsamt att kombinera detta med en fungerande dränering. :)

Dräneringen gör varken av eller till för en stenullmatta som ligger direkt mot jorden.Den blir fuktig ändå pga markfukten och den kan du aldrig dränera dig ifrån.
Fredrik

När vi dränerade om satt det även sådana mattor på ena husväggen (varför det inte satt runt om kan man ju undra). De var fulla med rötter gissningsvis eftersom de höll fukten väldigt bra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.