Hemmakatten
Vår granne ska bygga en komplementbyggnad (vilket är helt ok och bygglov finns). De behöver schakta bort stora massor (ev. spränga) och gjuta stora partier. Allt detta innebär mycket och tung byggtrafik.

Vi har en gemensam slamavskiljare och infiltrationsanläggning som ligger på grannens tomt. Vårt problem är att all byggtrafik kommer att gå över vårt avloppsrör. Avloppsrör ligger med minsta möjliga lutning och på sina ställen ganska grunt.

Vi är oroliga att avloppsröret trycks ner, går sönder eller ändrar läge. Marken består av lera. Vad gör man? Antar att detta problem inte är alldeles ovanligt. Gräver man upp avloppsröret och lägger det i ett markrör som tål byggtrafik med sand/kross ovanpå? Eller lägger man ut stora plåtskivor för att avlasta? Marken lutar lite åt ena sidan så eventuella skivor inte kommer att ligga vågrätt. Eller finns det andra sätt?

Grannen, som vi har god kontakt med, är teoretiker och kan absolut ingenting om bygg och kommer att lägga ut hela arbetet på generalentreprenad. Grannen har nog inte ens tänkt på vårt avloppsrör, men vill alldeles säkert vidta de åtgärder som krävs.

Vi funderar på om vi ska be grannen ta kontakt med en byggingenjör? (eller annan yrkesperson?) som får beräkna lasten och föreslå lämplig skyddsåtgärd, gärna skriftlig. Att enbart lita på byggaren/grävaren känns inte bra.

Vad tycker ni?

gissar på att röret ligger så djupt att det inte är nån fara

Hemmakatten
Tyvärr så ligger röret inte speciellt djupt just där bryggtrafiken kommer att köra. Jag var själv med när avloppsröret las ner.

Jag skulle framföra min oro i detta fallet till åkeriet/entreprenören som ska köra massorna. Antingen via din granne eller direkt. De brukar ha bra grepp om hur deras maskiner/transporter påverkar mark o rör.

Hemmakatten skrev:
Tyvärr så ligger röret inte speciellt djupt just där bryggtrafiken kommer att köra. Jag var själv med när avloppsröret las ner.
Vad betyder inte speciellt djupt?

Hemmakatten
Kanske 30-50cm. Och då fick grävaren lägga en del extra jord för att täcka bättre. Marken är kuperad naturtomt med "ängskaraktär". Det var oerhört svår att lägga röret och få till en lutning. Ett tag trodde vi att vi skulle behöva en pump, men det slapp vi. Hela avloppsröret är 40-50m långt.

Hemmakatten
Grannen ska bygga nedanför en 100 m sluttning där det är en höjdskillnad på 16 m. Kan inte se att det finns en chans att lastbilar ska kunna köra dit ner. Men man kan nog anlägga en byggväg lite förbi vårt avloppsrör sedan måste det till en grävmaskin med larvband för att komma ner. I värsta fall anlägger kanske man en vändplats för lastbilar och betongbilar på ungefär samma plats där vårt avloppsrör går.

Se till att de lägger ut stålplattor på vägen där avloppsrören går. Typ sådana man har när man just gräver nytt avlopp.

Av din beskrivning på markens beskaffenhet låter det som den trafik du nämner, inte kan köras utan att man vidtar åtgärder som markförstärkning. Köra på ängsmark med lera i grunden med tunga transporter, när marken inte är torr som på högsommaren är oftast omöjligt. Så någon form av tillfällig väg får nog byggas om förhållandena är som det beskrivs.

Hemmakatten
Jo, nog behövs det en tillfällig väg, vet vi som också byggt hus nedanför sluttningen. Vi har dock en annan lutning och kupering men nån lastbil kom aldrig ner. Det var larvgrävmaskin som gällde. Nedanför sluttningen ligger en sjö. Vi har båda sjötomter så alla massor som grävs ut måste upp, finns ingen plats att lägga sånt på. Betongen till grunden fick köras ned i omgångar i en låda/ficka (vad heter det?) som hängde i skopan på grävmaskinen. Grannen ska gräva ur en kulle och bygga in huset/bastu i kullen så bara framsidan syns. Så det lär bli enorma mängder massor som skall transporteras upp. Dessutom skall golv, väggar tak mm formgjutas i betong. Har sett ritningarna, det kommer att bli snyggt och spektakulärt. Men har ingen aning om hur de ska få ner all betong. Blir spännande dock att se. Dessutom har de 100 m "ängsmark" innan de kommer till vårt avloppsrör och i den marken ligger jordvärmeslangar nedgrävda. Så detta blir nog ett knepigt projekt.

Jag hade gjort en rörmätning före och efter, då har man kött på bena ifall det blir fel.

Hemmakatten
Vad innebär en rörmätning?

Kräv att dom lägger körplåtar över avloppet....

Man mäter fallet på ledningen före och efter och kan kolla om det blivit ngn förändring.du kan även få det på film

Om det byggs en byggväg är väl risken att denna kommer att användas då och då även i framtiden när plåtarna är avlägsnade.

Jag skulle nog bett om ett permanent skydd för ledningen, det kan ju inte handla om mer än ca 5 meters vägbredd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.