Johan_A_M
Hej
Redan rubriken avslöjar väl min amatörnivå och värre (läs mer ospecifikt) kommer det att bli!
Vi har gått och kikat på ett hus som vi råkar veta kommer att läggas ut för försäljning inom kort. Det är ett hus från slutet av 1920-talet i puts och det ligger i Borås. De flesta av dylika hus där har rätt trång källare med lågt i tak och eftersom tjejen är nästan 1.90 så vore det bästa att kunna sänka källargolvet lite. Vi hade velat ha tvättstuga och diverse förråd där nere.
I väntan på att huset kommer ut till försäljning surfar man runt och söker info eftersom man är så otålig och ja, jag vet att jag får all information inom någon vecka ändå :)
Jag är mest nyfiken på om någon vet vilken byggteknik som användes då, för grunden. Kan jag förvänta mig krypgrund och i så fall dränageproblem (tror inte huset är dränerat i modern tid)? Är det naivt att tro att det kommer gå att sänka källargolvet rent principiellt?
Misstänker som sagt att frågorna är tämligen meningslösa så här tidigt men ni vet nog alla hur det är med kombinationen otålighet och förväntan...
Johan

Krypgrund under källaren?

Jag är ingen expert på 20-talshus, men finns det en källare gissar jag på en grundmur av sten/betong med en gjuten golvplatta.

Redigerat:
  • Gilla
Johan_A_M och 1 till
  • Laddar…
Är det en källare så finns det naturligtvis ingen krypgrund, åtminstone inte under källaren. :)
Sen kan visserligen de två olika grundläggningssätten kombineras så att delar av huset har krypgrund och delar har källare.

Men gissningsvis så är det källare med murade källarväggar och en oisolerad och troligen oarmerad grundplatta gjuten direkt på marken. Det går säkert att bila upp källarplattan, gräva ur, fylla med kapilärbrytande material, isolera och gjuta ny platta. Du kan dock räkna med att det är fruktansvärt mycket arbete.

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Stort tack för svaren! Känns också skönt att bekräfta sin egen kunskapsnivå :)

På 1920 talet var det nästan enbart handgrävning som gällde när man byggde så det kan finnas möjlighet att sänka golvet. Det kan också vara så att det är berg under, för full ståhöjd var nog lika eftertraktat då som nu. Man kan givetvis borra på ett antal platser i golvet för att avgöra vad marken består av. Men det låter väl inte sig göras fören du äger fastigheten och då är det kanske lite sent. Kolla hur omgivningen ser ut om den är berg, kuperad eller plan är det väldigt plant är det nog inte berg i markytan. Hur ser man om det är mursten(gråsuggor) eller gråsten kolla om möjligt i dörr och fönstersmygarna i källaren är dom väldigt djupa till viss del utvändigt men framför allt invändigt så är det gråsten/natursten, syns nog troligtvis även på om det saknas ventilgaller i väggen för det är inte lätt att ordna i gråstensväggar.

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
cecar33 skrev:
På 1920 talet var det nästan enbart handgrävning som gällde när man byggde så det kan finnas möjlighet att sänka golvet. Det kan också vara så att det är berg under, för full ståhöjd var nog lika eftertraktat då som nu. Man kan givetvis borra på ett antal platser i golvet för att avgöra vad marken består av. Men det låter väl inte sig göras fören du äger fastigheten och då är det kanske lite sent. Kolla hur omgivningen ser ut om den är berg, kuperad eller plan är det väldigt plant är det nog inte berg i markytan. Hur ser man om det är mursten(gråsuggor) eller gråsten kolla om möjligt i dörr och fönstersmygarna i källaren är dom väldigt djupa till viss del utvändigt men framför allt invändigt så är det gråsten/natursten, syns nog troligtvis även på om det saknas ventilgaller i väggen för det är inte lätt att ordna i gråstensväggar.
Tack för hjälpen! Möjligheterna till större förändring av källaren kommer inte vara helt avgörande för om vi köper huset men det är ju lite roligt att börja förhandsspåna på hur man vill ha det :) Tack igen för tipsen!

Leta efter avloppsbrunn i källaren och/eller inspektionslucka till avlopp under plattan. Vi har stålluckor på ett par ställen. Där syns plattans konstruktion rätt bra

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
olofh skrev:
Leta efter avloppsbrunn i källaren och/eller inspektionslucka till avlopp under plattan. Vi har stålluckor på ett par ställen. Där syns plattans konstruktion rätt bra
Tack, det ska jag göra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.