Funderar just nu väldigt mycket över att bygga till vårt hus lite. Vi skulle behöva en vettig hall och förvaring så det handlar om ca 12-15kvm. Jag vill göra så mycket som möjligt själv, och just grunden är det stora frågetecknet just nu. De flesta andra moment har jag en övergripande koll på. Färdigt golv skall vara ca 600mm över marken och min ursprungliga tanke har varit en gjuten grund genom att bygga en mur av leca som jag sen gjuter i.

Jag har nästan beslutat mig för att inte ha golvvärme, delvis för att hålla nere kostnaderna. Det jag funderar på nu är om man egentligen kan bygga grunden på samma sätt som övriga huset. Dvs sten/tegelmur med träbjälklag. Det skulle innebära en lite "enklare" byggprocess för mig eftersom jag kan eliminera själva "betongg och gjutmomementet"

Det jag tänker är att precis som i "gjut-alternativet" gräva ur för en sula + lecamur upp till golvhöjd. Inne i muren fylla upp med ca 100-200mm makadam, eventuellt diffusionsspärr och 2-300mm cellplast. Men sen istället för att gjuta så lägger jag då golvbjälkar 45x195 C24 600cc + 22mm golvspån (skall räcka på 3m spännvidd enligt träguiden)

Prismässigt känns det som ett billigare alternativ, kollade lite snabbt på byggmax och ca 15kvm reglar + spån skulle gå loss på lite under 2500:-, sen behövs ju skruv och beslag + att det skall flytspacklas. Att få upp ett färdigt bjälklag känns som en dags arbete med en polare, att gjuta kan jag säkert själv klara också men det känns som mer omfattande både i "kalendertid" och ansträngning.

Vad tror den samlade expertisen? För/nackdelar? Har jag tänkt rätt i konstruktionen?

Varför inte bara göra en ventilerad krypgrund? Nackdelen med din lösning är att den inte blir inspektionsmöjlig efter den är klar. Din lösning känns som en krypgrund redan bortsett från att du fyller upp den med diverse. Jag har själv gjort motsvarande, men körde då på en rejäl krypgrund (190 cm). Perfekt att förvara utemöbler och äpplen i på vintern, samt vinflaskor året runt.

Tanken är ju inte att fylla den med "diverse", utan att fylla den på samma sätt som när man gjuter en platta, jag kunde teoretiskt sätt nog gjuta en platta med 600mm höga kantelement, innehållet hade varit detsamma, dvs kapillärbrytande och cellplast. Anledningen till att jag funderar på en lecamur är att jag har sett andra bygga på det sättet och jag inbillar mig att det blir billigare då 600mm kantelement nog kostar en slant. Då tänkte jag tanken att jag kanske lika gärna kunde göra en träkonstruktion.

Jag vet inte riktigt vad jag skulle behöva inspektera, visst jag inför ett organiskt material i träbjälkarna, men dessa kommer ju inte vara kontakt med fukt direkt. Insidan av grundmuren och ner till marken skall ju vara isolering och kappilärbrytande. Insidan på muren mot isoleringen skulle man kunde ha byggplast och syllen ligger ju på syllisoleringen.

Med det sagt så har jag såklart även funderat på båda plintar och krypgrund. Att göra en krypgrund som går att krypa i, eller ännu bättre förvara i, då måste jag gräva ur en hel del, minst en halvmeter, kanske mer. Sen vet jag ärligt inte vad det skulle tillföra, krypgrund räknas väl fortfarande också som något av en riskkonstruktion även om man bygger den rätt, man tillför ju elementet med luft av olika temp/rf som möter varandra. Men jag tänker kanske fel i min konstruktion...

Jag är i nuläget öppen för det mesta, med att jag själv kan bygga så mycket som möjligt, hålla nere priset och minimera gräv/tunga transporter är det jag strävar efter

Redigerat:
nimhed skrev:
Varför inte bara göra en ventilerad krypgrund? Nackdelen med din lösning är att den inte blir inspektionsmöjlig efter den är klar. Din lösning känns som en krypgrund redan bortsett från att du fyller upp den med diverse. Jag har själv gjort motsvarande, men körde då på en rejäl krypgrund (190 cm). Perfekt att förvara utemöbler och äpplen i på vintern, samt vinflaskor året runt.
Detta låter väldigt intressant :thumbup:! Ska nämligen själv bygga till med 55m2 och tänkte göra en krypgrund. Hur är markarbetet innan man kan mura grundmuren? Körde du makadam, gjutna "rännor" som du murade på eller hur gjorde du?
Tar emot alla förslag på hur grundmuren bör muras.

Vi handgrävde vilket medförde att när "vi" grävt färdigt, var jordmassorna inte uppluckrade där vi skulle ställa muren. Fyllde i med makadam och handpackade. Sedan gjöt jag sula (ca 35 cm) + betonggolv i krypgrunden (ca 10 cm) i ett svep med armering. Min krypgrund är ca 190 cm hög smile.gif

Leca block med armering i var tredje rad, om jag minns rätt.

Så, kanske, grovgräva med maskin, men ta det sista för hand? Då han man ett underlag som genom åren har packats betydligt mer än vad man klarar med en padda.

nimhed skrev:
Vi handgrävde vilket medförde att när "vi" grävt färdigt, var jordmassorna inte uppluckrade där vi skulle ställa muren. Fyllde i med makadam och handpackade. Sedan gjöt jag sula (ca 35 cm) + betonggolv i krypgrunden (ca 10 cm) i ett svep med armering. Min krypgrund är ca 190 cm hög [bild]

Leca block med armering i var tredje rad, om jag minns rätt.

Så, kanske, grovgräva med maskin, men ta det sista för hand? Då han man ett underlag som genom åren har packats betydligt mer än vad man klarar med en padda.
Låter väldigt bra!
Vilka lecablock använde du? Tillverkare & dimensioner?

59x19x19 vill jag minnas. Ingen speciell tillverkare, utan köpt i den vanliga bygghandeln.

• Gilla
Danishman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.