Bjober skrev:
Angående ditt kanaldragande så skulle jag föreslå att ta upp hål så du får helt rak kanal kanske 160mm från höger till vänster och sen går du ända upp i vänster hörnen med två 100-125kanaler. Sen skulle jag dra en 100 upp i höger övre hörn ochså.
Vågar jag gräva mig under muren istället tror ni? Underkanten på muren är synlig från ena sidan, så det hade varit betydligt enklare än att borra ett 160 mm hål i en ogästvänlig och trång miljö.

Menar du att jag kan använda en och samma kanalfläkt men ha förgreningar på röret så att jag kommer ut i alla hörnen? Kommer inte all luft då att välja det rör som har det minsta motståndet, och det i princip blir stillastående i övriga förgreningar? Jag är som du hör dålig på luftens fysikaliska egenskaper :)

Borde väl funka att gräva tycker jag.
En viss balans måste det vara på de olika förgrenade kanalerna men flödena fördelas proportionellt. Allt tar inte lättaste vägen. Handen funkar bra som flödesinstrument och en sten i slangen funkar som strypning om man inte vill kosta på finare lösningar.

Medan jag funderar vidare på valet sorbtion-/kondensavfuktare så tänkte jag satsa på att få riktigt bra cirkulation i grunden och ut i alla hörnen som Bjober föreslår. En kanalfläkt drar ju inte så mycket ström och god cirkulation måste vara en förutsättning vilken avfuktare jag än väljer.

Jag tänker mig att dra slangar/rör som de röda strecken i bilden visar. En 160 mm stam från höger till vänster, resten 100 mm rör (det blåa ska föreställa hur jag tänker mig luftflödet). Verkar det vettigt?
ventilation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket material/fläkt tror ni är bäst för ovanstående kopplingar. Spiro? Aluminiumslang? Flexslang? Annat? Kanske "stammen" kan vara spirorör och sedan avstickarna den flexslang som big mike föreslog http://www.lfs-web.se/avfuktaretillbehor.htm Jag tror inte att jag får mer något som är mycket längre än 2 meter och rakt genom golvluckan.

Ser helt ok ut. Val av rör.... ta det du får tag på och får ner. Jag kör slang. Tyckte det kändes provisoriskt med slang och en stadig gjutjärnsrörbit i änden så slangen inte drar ihop sig. Tänkte dra spiro senare men det funkar så jag vilar nog eller gör nått roligare.
En vild tanke bara (vi vet ju inte hur det ser ut hos dig) , skulle det funka att lägga en isolerad kanal i marken från övre högra till övre vänstra grunden? Tror du bara behöver göra hål på 3 ställen inne sen.

Bjober skrev:
Ser helt ok ut. Val av rör.... ta det du får tag på och får ner. Jag kör slang. Tyckte det kändes provisoriskt med slang och en stadig gjutjärnsrörbit i änden så slangen inte drar ihop sig. Tänkte dra spiro senare men det funkar så jag vilar nog eller gör nått roligare.
En vild tanke bara (vi vet ju inte hur det ser ut hos dig) , skulle det funka att lägga en isolerad kanal i marken från övre högra till övre vänstra grunden? Tror du bara behöver göra hål på 3 ställen inne sen.
Du menar att koppla samman de två "avdelningarna" genom att gräva ner ett rör utanför huset? Det tror jag blir ett för stort projekt för mign :) Jag kan leva med att ha två avfuktare.

Jag kommer nog att köra en kombination av spiro och slang. Tycker det känns bäst att ha spiro närmast fläkten.

big mike skrev:
Har du betongbjälklag?

Här finns lite exempel på rördragning:
[länk]
[länk]

Innan du drar rören så tänk på att sorptionsavfuktare har inbyggd fläkt.
Tack för länkarna, mycket bra! Ja, jag har erge betongbjälklag.

Även om det blir en sorbtionsavfuktare med inbyggd fläkt så tror jag inte att det är fel med extra cirkulation eftersom grundens utformning är lite besvärlig. Någon skrev att ju längre rör/mer motstånd man kopplade till sorbtionsfuktaren desto mer varmluft skickar den ut i våtröret.

Det blir inte mycket vettigt gjort på jobbet idag :)

Vi har sovrum längst upp till höger, så jag tror nog att det är bättre att sätta fläkt/avfuktare i andra änden istället (under köket)

ventilation2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det låter klokt för dom låter lite. Jag tror detta blir bra

big mike skrev:
Det låter klokt för dom låter lite. Jag tror detta blir bra
Tack för uppmuntran!

Jag har ännu inte hittat någon fuktmätare som jag är helt nöjd med. Fuktmätningen det viktigaste enligt mig (resten är ju "bara" att prova sig fram till tills det funkar). Jag tycker de trådlösa mätarna är besvärliga, för när jag väl installerat dem så vill jag inte krypa ner och byta batterier (jag känner mig själv och vet att det kan gå åtskilliga månader innan jag bytt batterierna).

Skulle helst vilja ha en givare i varje fack, dvs 6 stycken. Jag tycker att det borde finnas trådburna mätare med 10-15 meter kabel. I så fall skulle jag kunna samla alla displayer på ett lättåtkomligt ställe precis vid en golvlucka och kan enkelt hålla koll och byta batterier vid behov eller ansluta en transformator/adapter. Ännu bättre vore det givetvis om jag kunde ha EN mätare med 6 stycken givare. Eller i värsta fall 6 lösa givarkablar som jag kopplar in och mäter en åt gången.

Jag har även funderat på om det finns fuktmätare för utomhusbruk, för då hade jag kunnat stoppa ner dem utifrån via befintliga ventilationskanaler innan jag täpper igen dem. Kanalerna är vertikala, rektangulära ca 10x30 cm gjutna i betong (ventilerna går igenom grundmuren under marknivå och sedan går kanalen parallellt med grundmuren upp till marknivå). Jag tänkte fylla igen dem med stenmjöl eller liknande och då skulle jag kunna spara 5 cm längst uppe så att mätaren får plats, och sedan göra ett snyggt lock i plåt eller trä.

Vet inte var man hittar trådburna fuktgivare men fråga på ett elektronikforum om ingen vet här.
6 givare låter overkill, 3 st tror jag räcker.

Det är lite dumt att du behöver två avfuktare eftersom det är billigare med en stor än 2 mindre. Egentligen tror jag det går att köra den vänstra delen på samma avfuktare. Hur stora är hålen i den väggen?

Hade jag varit du hade jag lagt till lite mått på din ritning och skickat den till Ljungby fuktkontroll och bett dom om ett förslag på lösning, det kostar ju inget.

Det finns gott om trådburna mätare, men normalt så har de bara ca 2 meter lång sladd.

Den lilla kvadraten i nedre högra hörnet av det gråa fältet är en liten vinkällare, med små gallerförsedda ventiler á 10 x 10 cm ut mot krypgrunden höger i bild, samt en kryplucka in mot området vänster i bild. Vill inte gärna dra rör igenom detta utrymme. Området på bilden rakt ovanför vinkällaren har en gjuten platta (jag utelämnade denna detaljen tidigare för jag ansåg det var ovidkommande då) så det handlar endast om ca 30 kvm och där har jag tänkt att sätta ner en liten kondensare och nöja mig med det. Eftersom jag förvarar öl och vin i källaren så kommer fuktmätaren i det området att kontrolleras väldigt, väldigt ofta.

Jag tycker Ljungby har en väldigt bra och informativ sida som jag läst mycket på. Kan man köpa avfuktare mm via dem även om jag installerar själv? (inte juste att be dem jobba gratis om jag inte köper något via dem)

ok! kan man inte bara byta sladden? Kan du lägga upp länk till dom du hittat?

Men då så, då tycker jag allt e löst.
Man kan köpa av dom och installera själv, det har jag själv gjort. Bra priser och bra support.
Offerter brukar ju vara gratis, du har ju inte bestämt vad du ska köpa än. Tror inte dom behöver lägga jättemycket tid på ett förslag heller. :)

Jag köpte allt på ljungby och installerade själv. Mycket bra. Kan ju vara värt att kolla om de känner till fler hygrometrar än vad de saluför på hemsidan. Annars om du vill forska själv så kolla aliexpress . Det är nya favoriten som kan förvandla en man till en shoppande fjolla.
Billigast och förmodligen sämst är att förlänga kabeln på en sån 2metersmätare. Jag är elektroniskt skolad men saknar erfarenhet av hygrosensorer. Gissar att givaren är capasitiv och det kan bli störkänsligt.
Bättre med USB stickor. Billiga färdiga kablar och exaktare mätning men kanske lite meckigt att få till visningen på en dator. Visst mått av intresse krävs nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.