Vi har en ganska stor krypgrund på > 200 kvm som är U-formad och innehåller flera separata nästan helt slutna rum. Anticimex var här och föreslog vad jag har förstått är deras standardlösning med en sorbtionsfuktare med rör till de olika avdelningarna. Det är möjligt att det blir en sådan på sikt, men det blev alldeles för dyrt och ekonomin finns inte där för tillfället utan jag tänker istället försöka mig på en enklare lösning själv, genom att plasta och sätta ner några billigare kondensavfuktare.

Nyckeln i det hela borde enligt mig vara fuktmätningen. Så länge jag har full koll på fuktnivån i hela krypgrunden och den ligger under 70% överallt så borde allt vara lugnt..? Har jag många givare så kan jag prova mig fram till var avfuktarna ska placeras och på vilken nivå de ska köras.

- Någon som därför har tips på en fuktmätare där jag kan ansluta många, gärna 5-6 st. givare? Gärna trådbundet då avstånden är för långa för trådlöst.(krypgrunden är i betong s.k. erge-bjälklag)

- Låter det idiotiskt att ha tex 4 stycken kondensavfuktare som går istället för en rejäl sorbtionsfuktare? (Fuktnivåerna ligger lågt på vintern då kondensavfuktarna ev inte fungerar)

Jag tar tacksamt emot era synpunkter kring detta!

Jag har en sorbtionsavfuktare Acetec PD250 från http://www.lfs-web.se/avfuktare.htm och en kondens KCC820EA har jag för mig och jag tycker nog att sorbtionsmaskinen känns vettigast i grunden ändå. Det känns bra att den avfuktar bra i lägre temp och att den fläktar på bra. Det finns alltid risk för lokala fuktbelastningar och då vill man ha luftgenomströmmning. Första månaderna kändes sorbtionsmaskinen oekonomisk men det lugnar ner sig. Att avfukta tar tid.

Jag har kondensavfuktare och det tror jag oftast fungerar för oss här i sörlandet. Jag har aldrig haft kallare än 6 plusgrader i krypgrunden. Den har en rejäl fläkt som vispar runt luften.

En avfuktare typ Acetec PD250 e dyl kan jag hålla med om känns vettig eftersom den är gjord för krypgrunder, men en sorptionsavfuktare blåser ut varmluft ur grunden och vill alltså ha ett visst tillflöde av fuktig uteluft. Därmed drar den mer energi än kondensavfuktaren, förutsatt att det inte är för kallt i grunden. - Kondensavfuktare blir mer hembyggen, men detta är ju Byggahus så varför inte :)

Kondensavfuktarna ska dock ha dränering för kondensvattnet och det är kanske opraktiskt att ordna i flera olika rum i krypgrunden? Det går ju också att sätta upp rör och en kanalfläkt som bara skyfflar runt luften. Det är väl inte helt tätt mellan rummen? Det finns väl några gluggar? Sedan har man en enda avfuktare i det lämpligaste rummet.

För trådbunden fuktmätning är en logger2020 (http://www.logger2020.se) rätt trevlig men fuktsensorerna kostar då 500 kr/st. Lite overkill för en krypgrund men du har kanske en värmepump också som ska loggas?

Tack för svar. Jag gillar idén med rör och kanalfläkt!
Jag har skissat upp hur krypgrunden är uppbyggd och det vore mest praktiskt att ha kanalfläkt och avfuktare vid den röda fyrkanten. krypgrund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan jag helt enkelt dra en 100 mm aluminiumslang (tex http://www.byggmax.se/ventilation/ror-och-slang/aluminiumslang-p64130022) enligt det röda strecket? Jag behöver närmare 40 meter rör för dragningen ovan. Tror ni det funkar eller bör jag göra på annat sätt?

Angående fuktmätare så hade logger2020 varit rolig, men känns som ytterligare ett projekt. Jag köper nog fler givare till den trådlösa displayen som Anticimex hade med sig. Så får jag gå runt med displayen för att kontrollera värdena vid de olika punkterna.

Redigerat:
Ändrade planer. Jag var nere och tittade och vid den blåmarkerade delen så finns där endast två små hål i muren på ca 10x10 cm. Jag tror därför det blir bäst att täppa igen dessa hål och dela upp krypgrunden i två avdelningar med varsin avfuktare enligt skiss:
krypgrund2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du vill ha en riktigt låg installationskostnad för att spara till nåt mer ordentligt så kan du stoppa ned några byggfläktar som du kör på halvfart och inte heller dygnet runt. Om du höjer temperaturen cirka 5 grader (från 10 till 15 grader) så borde du vara hyfsat safe mot fuktskador. Det kommer såklart visa sig på elräkningen men installationskostnaden blir bara en tusenlapp för värmefläktarna (cirka 3-4st).

Kondensavfuktarna kommer säker vara funkis ett tag de med. Men långsiktigt, på kanske 10års sikt, så skulle jag satsa på en sorbtionsavfuktare. Acetec modellen som Bjober har är inte så dyr om man ser på det långsiktigt. Fast du kanske behöver två sådana :confused: Acetec lovar 10 års garanti. Jag har en känsla av att billiga kondensavfuktare inte håller så värst länge, särskilt i krypgrunder där de får stå relativt kallt och fuktigt. En kondensavfuktare har en kompressor (likt ett kylskåp) som slits med tiden. Min "gissning" är att dyra kondensavfuktare håller lika länge som "billiga" sorbtionsavfuktare, men då blir priset nog det samma.

Jag använder trådlösa sensorer från Oregon. Finns paket med flera sensorer på bland annat Clas Ohlson..

Har nu tillbringat ett par timmar där nere och åtminstone lagt ut plast överallt. Tack för tipset med byggfläktar, men jag tilltalas av strategin med kanalfläkt/rör för det känns bra att samla "allt" till en lättåtkomlig punkt (eller två i mitt fall). Det blir även enkelt att byta ut avfuktaren om det skulle visa sig behövas.

Om jag lyckas hålla alla delar av krypgrunden under låt säga 65% året runt. Finns det ändå något som talar emot lösningen med kondensationsavfuktare och kanalfläkt? Även om jag byter ut kondensavfuktaren var 5-10:e år så kommer jag ändå mycket billigare undan jämfört med Anticimex förslag med sorbtionsavfuktare, räknat under min förväntade livstid. Dessutom drar den mindre ström.

Jag har tänkt mig kanalfläkt Östberk CK 100 C http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/541-ostberg-kanalflakt-ck-100-c.html och Byggmax 100mm aluminiumslang http://www.byggmax.se/ventilation/ror-och-slang/aluminiumslang-p64130022. Röret kommer bli dryga 20 meter långt om jag drar enligt andra bilden. Tror ni det funkar?

Kan jag lägga rören direkt på marken eller bör jag höja upp dem? Har som sagt betong i krypgrunden så det är lite meckigt att fästa i "taket".

Hur skarvar man Byggmax 100 mm aluminiumslangar? Hittar ingen lämplig anordning på deras hemsida.

Lägg rören på marken, inga problem. Vill varna lite för att värma i en redan uppfuktad grund , det kan bli rena växthuset! Inget man gör utan att ha stenkoll på fuktkvot och luftfuktighet.
En sorbtionsmaskin kostar ca 12500kr och som jag förstår så slits just ingenting. Jag tyckte först det såg billigt och vekt ut med det oskyddade kretskortet i maskinen men insåg sen att man ju faktiskt skapar ett inomhus klimat i källaren. Rostar maskinen är något väldigt fel.

Jag tror det är orättvist att jämföra mot anticimex priser.
Det borde bli billigare med pvc-slang och du slipper skarva men jag vet inte var man hittar 20m längd eller vad du behövde. Här finns 15m iaf http://www.lfs-web.se/avfuktaretillbehor.htm

Tror däremot du behöver mer än 100mm på så långt avstånd. Något att tänka på med sorbtionsmaskinen jag har. Med större motstånd i slangen så ökar mängden luft som blåser ut i våtslangen. Det blir fel balans. Läs lfs installationsråd så får du ett hum om vad som funkar. (Har inte kollat nu men det fanns iaf tidigare)

Det går att skarva och förgrena , flera parallella rör funkar ju också.

Ni har kanske rätt i att jag bör satsa på en sorbtionsavfuktare.

...Men om jag har förstått rätt så är den enda fördelen med sorbtion att den fungerar vid låga temperaturer, medan nackdelen är att den drar mer ström och är dyrare i inköp. Jag bor i Skåne och har i huvudsak problem med fukt i krypgrunden sommartid, så vad har jag att vinna på en sorbtionsavfuktare? Jag hoppas någon kan övertyga mig så att valet blir enklare :-)

Mitt val var att sorbtion var en färdig lösning. Installera och slå igen luckan till grunden. Jag behöver bara kolla fuktmätarn inne för att se att det funkar. Kondensmaskinen behöver ev mer underhåll då fritt vatten i maskinen kan orsaka mögel och det kan frysa. Jag har mest kört min kondensmaskin i en källare 3-15gr varm och effektiviteten faller snabbt under 10gr. Men under byggtiden första sommaren gjorde den underverk i grunden då vi låg på 20gr och sorbtionen inte orkade själv. Båda maskinerna gick för fullt.

• Gilla
nilsson.ph
  • Laddar…
Kondensavfuktaren fungerar generellt vid temperaturer ned till 5 grader. Men det betyder inte att den fungerar 100% effektivt vid 5-10 grader. Avfuktningskapaciteten som anges är vid goda förhållanden cirka 20 grader. Jag har svårt just nu att hitta en jättetydlig argumentation. Men sammanfattat så är kondensavfuktare gjorda för badrum och uppvärmda källare medans sorbtionsavfuktare är gjorda för krypgrunder och kallvindar. Jag tror detta gäller främst för de billigare kondensavfuktarna. De är helt enkelt inte byggda för ditt ändamål. Det finns kondensavfuktare som påstår sig vara ämnade för krypgrund men de är lite dyrare. Det kan ju vara trevligt med bra garanti på prylarna man köper och då är sorbtionsavfuktaren överlägsen (gäller iaf acetec).

Angående ditt kanaldragande så skulle jag föreslå att ta upp hål så du får helt rak kanal kanske 160mm från höger till vänster och sen går du ända upp i vänster hörnen med två 100-125kanaler. Sen skulle jag dra en 100 upp i höger övre hörn ochså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.