7 654 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Ny grundmur, hur gör jag
Putsbruk C innehåller lite mer kalk i förhållande till cement vilket resulterar i ett bruk med lägre hållfasthet men högre flexibilitet och genomsläpplighet. Det används där man vill ha de egenskaperna.
Observera att när jag skrev:
Observera att när jag skrev:
så menar jag givetvis all murning och putsning som specifikt nämnts av TS i denna tråd och att det GÅR att använda b-bruk till det. En bedömning baserad på den knapphända information som tråden givit. Hade jag befunnit mig på plats kanske jag gjort en annan bedömning då fler faktorer kunnat räknas med.MaxPax skrev:
Har gjutit med betong i proportionerna
1 cement 2 mursand 2 makadam
Har murat enligt ditt recept
1 murcement 5 mursand
Tror det blir bra, dock var det en del större sten i mursanden så det ibland inte gick justera lecablocken.. Bara lyfta bort, pilla bort stenen å mer bruk å dit igen..
Ska lägga upp bild på murningen med
1 cement 2 mursand 2 makadam
Har murat enligt ditt recept
1 murcement 5 mursand
Tror det blir bra, dock var det en del större sten i mursanden så det ibland inte gick justera lecablocken.. Bara lyfta bort, pilla bort stenen å mer bruk å dit igen..
Ska lägga upp bild på murningen med
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
@MaxPax Fråga/kommentar till tråden, hur ser du på att använda expanderbruk mellan översta skiftet och syllen?
Bra idé tror jag, speciellt om det är tunna skikt som ska dit, men i överlag är det nog fördelaktigt med expanderbruk just där. Har inte arbetat mycket med denna typ av bruk så erfarenhetsmässigt är jag dock lite grön där.Villa vista skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden