M
Nej, inte gjuta med b-bruk! Betong till det. Ursäkta att jag skrev "allt" men jag visste inte att det var gjutning med i projektet då.

All murning och putsning med b-bruk dock.

Ursäkta lånet av tråden.
Och tack för hjälpen.

Putsbruk C, vad har man det till?

Min Grundmur är från 40-50 talet.

M
Putsbruk C innehåller lite mer kalk i förhållande till cement vilket resulterar i ett bruk med lägre hållfasthet men högre flexibilitet och genomsläpplighet. Det används där man vill ha de egenskaperna.

Observera att när jag skrev:

MaxPax skrev:
All murning och putsning med b-bruk dock.
så menar jag givetvis all murning och putsning som specifikt nämnts av TS i denna tråd och att det GÅR att använda b-bruk till det. En bedömning baserad på den knapphända information som tråden givit. Hade jag befunnit mig på plats kanske jag gjort en annan bedömning då fler faktorer kunnat räknas med.

Har gjutit med betong i proportionerna
1 cement 2 mursand 2 makadam

Har murat enligt ditt recept
1 murcement 5 mursand

Tror det blir bra, dock var det en del större sten i mursanden så det ibland inte gick justera lecablocken.. Bara lyfta bort, pilla bort stenen å mer bruk å dit igen..

Ska lägga upp bild på murningen med:)

@MaxPax Fråga/kommentar till tråden, hur ser du på att använda expanderbruk mellan översta skiftet och syllen?

Också funderat på det

M
Villa vista skrev:
@MaxPax Fråga/kommentar till tråden, hur ser du på att använda expanderbruk mellan översta skiftet och syllen?
Bra idé tror jag, speciellt om det är tunna skikt som ska dit, men i överlag är det nog fördelaktigt med expanderbruk just där. Har inte arbetat mycket med denna typ av bruk så erfarenhetsmässigt är jag dock lite grön där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.