Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Blev lite förvånad sist det var regnoväder då jag fann en mindre pool i garaget efteråt. Misstänkte att garagedörren inte var helt tät, lite gamla lister o så, men nyss under åskregnet så upptäckte jag att det blir en pool med vatten utanför garaget. Jag kan ju gräva ner en markränna och avleda det på så vis, men jag noterade att det rinner bra med vatten från vägen och rakt ner på min infart och ner mot garaget och att det är rotorsaken.
Jag antar att det är mitt ansvar att fixa till och inget en vägförening ansvarar för?
Hur fixar jag detta? Gräver man ett dike precis vid infarten och lägger ett dränrör+markduk och återfyller med makadam först och snyggar till med singel ovanpå? Vilken storlek på dränrör behövs?
Jag antar att det är mitt ansvar att fixa till och inget en vägförening ansvarar för?
Hur fixar jag detta? Gräver man ett dike precis vid infarten och lägger ett dränrör+markduk och återfyller med makadam först och snyggar till med singel ovanpå? Vilken storlek på dränrör behövs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt vad jag läst i tidigare trådar om saken så tror jag det mycket väl kan vara vägföreningens sak, om det inte är så att du eller tidigare ägare av din fastighet lagt igen nödvändiga diken och brunnar.
Annars låter åtgärdsplanen helt korrekt med tillägget att röret självklart måste anslutas till något, tex dagvatten.
Annars låter åtgärdsplanen helt korrekt med tillägget att röret självklart måste anslutas till något, tex dagvatten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kanske räcker med en liten "förhöjning", som ett farthinder ungefär, vid avsticket från vägen till din garageinfart, som leder vattenströmmen i rätt riktning.
På bilden syns det inte att garaget ligger så lågt i förhållande till vägen.
Hur är det på gräsmattan mellan väg och garage? Lika blött där?
Rinner det in längs hela vägen kanske det behövs ett längre dike.
Att lägga ett täckt dräneringsrör hjälper nog inte vid sådana här plötsliga åskskurar som vi fått idag.
Lyckligtvis är de väl rätt ovanliga
På bilden syns det inte att garaget ligger så lågt i förhållande till vägen.
Hur är det på gräsmattan mellan väg och garage? Lika blött där?
Rinner det in längs hela vägen kanske det behövs ett längre dike.
Att lägga ett täckt dräneringsrör hjälper nog inte vid sådana här plötsliga åskskurar som vi fått idag.
Lyckligtvis är de väl rätt ovanliga
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Vägen sluttar neråt, åt höger på förra bilden och jag har ett pyttelitet dike vid vägen, men jag var ute och kollade nyss och diket är för grunt gör att lägga ner en vägtrumma t.ex. Det är knappt jag kan lägga ner ett 110 mm dränrör.
Vattnet svänger dock av från vägen och ner till mig, så det har spolats ner sand som i sin tur har täckt/satt igen singel, vilket i sin tur gör att vattnet får ännu lättare att rinna ner på min infart nu. Har tänkt beställa hem någon kubik singel så det lär ju hjälpa lite med att fördela och bryta vattnet.
Tog ett till kort ute vid vägen, här ser man hur vattnet rinner längs med vägen och sedan viker av in på min infart. En quickfix är ju att täppa till den rännan.
Det jag är lite rädd för med o göra en förhöjning är att jag slår typ i bilens underrede redan nu på vintern om jag inte är noga med att skotta bort så det inte blir en vall
Får se om jag kan få tag på någon i vägföreningen och kolla med dem först o främst om vad som står i stadgarna, men det känns som om min infart är "mitt problem" .
Vattnet svänger dock av från vägen och ner till mig, så det har spolats ner sand som i sin tur har täckt/satt igen singel, vilket i sin tur gör att vattnet får ännu lättare att rinna ner på min infart nu. Har tänkt beställa hem någon kubik singel så det lär ju hjälpa lite med att fördela och bryta vattnet.
Tog ett till kort ute vid vägen, här ser man hur vattnet rinner längs med vägen och sedan viker av in på min infart. En quickfix är ju att täppa till den rännan.
Det jag är lite rädd för med o göra en förhöjning är att jag slår typ i bilens underrede redan nu på vintern om jag inte är noga med att skotta bort så det inte blir en vall
Får se om jag kan få tag på någon i vägföreningen och kolla med dem först o främst om vad som står i stadgarna, men det känns som om min infart är "mitt problem" .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Gräsmattan mellan väg o garage verkar klara sig, eftersom vattnet just viker av vid soptunnorna och drar in på infarten.
Klicka här för att svara