Har ett fritidshus där det i stort är omöjligt att ta sig ner i krypgrunden.
kallare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vill jag göra en nergång dit och ta upp en öppning i väggen. Frågan är behöver jag förstärka väggen eller går det bara att öppna den här. (Markering bild)

Hmmm , undrar hur bilden kunde tas om det är omöjligt att ta sig ned där ? :p

I stort sätt omöjligt är det, det går men man måste vara vig, kunna åla sig på ett berg bland slangar och rör. Nu vill jag placera vattenpump här nere och då vill jag inte behöva krypa ner för att komma ner.

Man blir ju inte yngre och smidigare.

Vet inte om det underlättar ett svar, det är en Västkuststuga.

Hur ser det ut med balkar o annat som vilar på väggen?

Du kan kanske ringa/maila Västkuststugan och höra? De borde ha bäst kunskap om konstruktionen.

Går det inte att fixa en lucka i golvet för att nå krypgrunden? Finns många fördelar med detta. När jag byggde min fritidsstuga så gjorde jag detta.

Mikael_L
väggen du ritat en fyrkant på verkar ju inte bära golvbjälklaget, tänker jag då jag ser en bärlina till höger.
Men detta måste du ju kolla upp noga.
I så fall bör det inte vara några speciellt stora laster på syllen ovan och en ganska enkel förstärkning bör klara sig.
Men helt utan förstärkning skulle jag själv inte våga mig på ifall det går ner någon endaste väggregel över området, och det borde det göra.

Men förutom detta måste man också beakta vad ev jordtryck kan göra med källarmuren där. Tar du bort det markerade så är det antagligen så att muren blir svagare och lättare ger vika. Den måste kanske förstärkas.
När vi kommer ner till muren så har det totalt passerat min kunskapshorisont, så här kan jag inte ens ge ett blekt besked eller förslag. Mer än att du bör tänka på detta med jordtrycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.