Hej,

Jag börjar nu bli färdig med paddandet av den utökade delen av min uppfart, och sitter nu och funderar på när jag ska beställa mina 8-16 (kross! ej singel!) att lägga högst upp. Jag har räknat min area och den är cirka 250kvm. Om jag räknat rätt så räcker 18 ton (ett lass) 8-16 till ungefär 220kvm vid 5cm tjocklek.

Jag vill gärna "klara" mig på ett lass (och en körning) med tanke på att det kostar en slant att få ut materialet, och det skulle därtill kännas onödigt att betala en utkörning till på kanske en fjärdedels lass.

Så, min första fråga - tror ni jag klarar mig? :) Så länge det räcker "första åren" så kan jag ju tänka mig att köpa ett lass lite längre fram när ekonomin inte är så ansträngd (nybyggt hus, nyfödd unge - gått ner på en inkomst, you all know the drill).

Som ni ser på bilden nedan är det vägen man ser samt uppfart både till höger och vänster - vägen och uppfarten till vänster är gjord i November 2013, och den nya delen (till höger) är bara någon vecka färsk som jag har paddat till förbannelse... Ni noterar säkert också att det ligger mycket stenmjöl på vägen - det är borrkaxet från brunnsborrningen som gjordes också den i november 2013, jag har "spridit" ut kaxet så väl det går, men det har ju i sin tur skapat en lite halvojämn väg - dock väldigt packad (traktorer, hjullastare, lastbilar, grävmaskiner a 18 ton och annat har kört på den otaligt många gånger) så den verkar ju ändå hyfsat stabil, om än något ojämn..

IMG_20140714_202418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min andra fråga är, måste det vara helt jämnt innan jag sätter igång och lägger 8-16? Kan jag inte fylla igen ojämnheterna sedan när jag väl rakar ut all 8-16? Jag går och putsar och putsar men det välpackade 0-18 kombinerat med stenmjölet är inte direkt optimalt att jobba med, afaltsrakabladet blir skevt ;).

Jag tänker att får jag bara grusbilen att dra ut 8-16 överallt så får jag ett bra material (opackat) att jobba med och så blir allt "jämnt" tillslut?

Tredje frågan; hur länge bör jag vänta från det att jag gjort den nya delen till jag lägger 8-16? Kan jag lägga det redan nu eller vore det bortkastade pengar? Jag läste nånstans att man bör vänta *länge* med att lägga ett topplager för det sjunker gärna ner (vilket det iofs gör förr eller senare ändå, men håller det några år är jag mer än nöjd).

Hur hade ni gjort? Jag är såklart angelägen om att få lagt dit 8-16 för det blir så himla snyggt (och rent!!!) men vill inte stressa fram det så det inte blir bra...

Vol

D09
Jag hade håvat in belöningen och kört ut materialet omgående :)

Ligger inte i min natur o vänta dock =P

Själv drog jag ut 16/32 på större delen av mina grusytor ( utan duk ) och det ligger fint :) packade det med en padda och har kört allsköns grejor på utan problem. Palllyftaren ville dock inte vara med ;)

Har en förkärlek till dränerande material då vattnet "försvinner" direkt. Har väl fyllt halva min tomt med 16/32 he he men har inte heller några stående vattenpölar som man trampar i :)

Om du behöver ransonera med materialet så spara i ytterkanterna där du förmodligen ändå inte är och sliter ( spekulerar ) då kanske ditt material räcker.

Edit

Ser att du fått upp ditt Attefallhus ;)

1. 18 ton är ungefär rätt, tänk på att det är 5 cm opackat,
2. Lastbilar som lastar 18 ton är rätt ovanliga, då pratar vi vanlig lastbil boggi/tridem. Normala lastvikter är mellan 12-16 ton.
3. Om underlaget är ojämnt kommer det gå åt mer material.
4. Tror inte det är någon fara att ösa på makadam på den nya ytan förutsatt att det är packad väl innan. Vattna gärna.
5. Enligt mina egna erfarenheter, det går alltid åt mer singel/makadam än man tror :)

Bättre att ha lite extra än för lite. Det går åt i framtiden.

Lycka till!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.