10 878 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Hur tunga fordon kan man köra över en avloppsledning?
Sida 1 av 2
Vi har en avloppsanläggning gemensamt med ett par grannar, anlagd 2005. Anläggningen ligger på grannens tomt. Grannen tänker till sommaren bygga en gäststuga vilket innebär att fordon och maskiner kommer att köras på mark där vår avloppsledning ligger nedgrävd.
Avloppsledningen är ca 40-50 meter lång och lutningen är tyvärr minsta möjliga. Förra året blev det bakfall på grund av att marken hade satt sig runt slamavskiljaren och vi fick gräva upp och fixa till rätt fall. Detta var precis vid slamavskiljaren så det gick rätt lätt att fixa.
Vi är nu oroliga att avloppsledningen kan komma att ta skada/tryckas ned av de maskiner som kommer att köra där vid grannens bygge. Det är mestadels lera där ledningen går.
Hur mycket tål en avloppsledning? Kan man avlasta ledningen på något sätt, t.ex. genom att lägga ut skivor av nåt slag där ledningen går?
Avloppsledningen är ca 40-50 meter lång och lutningen är tyvärr minsta möjliga. Förra året blev det bakfall på grund av att marken hade satt sig runt slamavskiljaren och vi fick gräva upp och fixa till rätt fall. Detta var precis vid slamavskiljaren så det gick rätt lätt att fixa.
Vi är nu oroliga att avloppsledningen kan komma att ta skada/tryckas ned av de maskiner som kommer att köra där vid grannens bygge. Det är mestadels lera där ledningen går.
Hur mycket tål en avloppsledning? Kan man avlasta ledningen på något sätt, t.ex. genom att lägga ut skivor av nåt slag där ledningen går?
Ledningen ligger på ca 70-100cm djup där det är tänkt att köra.
Körplåtar, är det sådana där tjocka järnplåtar? Finns det någon tabell eller liknande som talar om hur stora plåtar man måste ha för att avlasta olika tunga fordon. En betongbil t.ex. måste väl väga enormt mycket?
Körplåtar, är det sådana där tjocka järnplåtar? Finns det någon tabell eller liknande som talar om hur stora plåtar man måste ha för att avlasta olika tunga fordon. En betongbil t.ex. måste väl väga enormt mycket?
Alternativ till körplåt.
Grävmaskinsmattor, vad som är billigast / bäst vet jag ej.
http://www.lillevra.se/2.html
Grävmaskinsmattor, vad som är billigast / bäst vet jag ej.
http://www.lillevra.se/2.html
Vårt avlopp ligger väl dryga metern, max 1,5 under ytan.
Jag dryftade mina liknande farhågor med grävarenkillen, när han skulle komma med fylle och makadam, fulla lass på lastbil med släp, det var väl bortåt 15 ton grus på bilen och ännu lite mer på släpet. Och sen plus bilen och släpets egenvikt. Så jag var lite oroad.
Vi har bra och stabil mark och det var grävt och fyllt i rörgraven enligt konstens alla regler (tror jag i alla fall :blushing
så grävarkillen var säker på att det skulle gå bra med det djupet.
Sen kom det betongbilar också på våra avloppsrör.
Tyvärr har vi inte tagit huset riktigt i bruk ännu, så ev problem med avloppen kan möjligen visa sig senare.
Vi har iofs inst en "byggtoa" - vattenklosset, så en del har avloppet stressats iaf.
Jag dryftade mina liknande farhågor med grävarenkillen, när han skulle komma med fylle och makadam, fulla lass på lastbil med släp, det var väl bortåt 15 ton grus på bilen och ännu lite mer på släpet. Och sen plus bilen och släpets egenvikt. Så jag var lite oroad.
Vi har bra och stabil mark och det var grävt och fyllt i rörgraven enligt konstens alla regler (tror jag i alla fall :blushing
Sen kom det betongbilar också på våra avloppsrör.
Tyvärr har vi inte tagit huset riktigt i bruk ännu, så ev problem med avloppen kan möjligen visa sig senare.
Vi har iofs inst en "byggtoa" - vattenklosset, så en del har avloppet stressats iaf.
Ligger avloppet på det djupet är det antagligen inga problem! men som sagt vill du va på säkra sidan så hyr körplåtar (tjocka järnplåtar) eller lägg på ett extra bärlager ovanpå som fördelar trycket. vet faktiskt inte om det finns några tabeller eller om detta, men det gör det säkert! ring och fråga någon av hyrfirmorna, de SKA ha koll på sånt
//Oscar
//Oscar
Du ska kanske ta höjd för att en ev skada ändå inträffar, hur mycket åtgärder ni än sätter in före.
Med minimalt satt fall så är det ju rätt känsligt, så är inte marken under ledningen stabil nog så går det kanske inte att undvika sättning hur ni än gör.
Med minimalt satt fall så är det ju rätt känsligt, så är inte marken under ledningen stabil nog så går det kanske inte att undvika sättning hur ni än gör.
Frågan är väl hur många tunga transporter det blir till ett gästhusbygge. En betongbil och möjligen ett par lastbilar med material.
Då skulle jag vara mer orolig för vanlig tung trafik, typ sopbilar, som kommer år ut och år in.
Detta sagt, så försöker jag själv se till att det inte kör tunga frontlastare där vår vattenledning ligger.
Då skulle jag vara mer orolig för vanlig tung trafik, typ sopbilar, som kommer år ut och år in.
Detta sagt, så försöker jag själv se till att det inte kör tunga frontlastare där vår vattenledning ligger.
Det är som sagt grannen som skall bygga. Alla eventuella avlastningsåtgärder kommer grannen att få göra och utföra. Vi funderar på vad som bör göras för att undvika skador och vad vi kan kräva. Grannarna är trevliga och det blir säkert inte några problem att få de vidta åtgärder.
Det vi är lite oroliga för är om deras byggare/grund/markperson bara rycker på axlarna och säger att det är inga problem att köra över ledningen och att vi sedan efter vintern/tjälen får bakfall och problem och att det då kan bli svårt att visa vad det beror på.
Känns bättre att ta lite höjd på preventiva åtgärder för säkerhets skull.
Det vi är lite oroliga för är om deras byggare/grund/markperson bara rycker på axlarna och säger att det är inga problem att köra över ledningen och att vi sedan efter vintern/tjälen får bakfall och problem och att det då kan bli svårt att visa vad det beror på.
Känns bättre att ta lite höjd på preventiva åtgärder för säkerhets skull.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Går det inte köra över ledningen utan att få problem kommer man i vilket fall som helst få problem senare för marken kommer med tiden sätta sig och bli kompakt.
Kör man över ledningen påskyndar man bara förloppet lite.
En betong bil väger förövrigt inte mer än en full lastad lastbil dvs 25-26 ton fördelat på 3 axlar och 10 hjul
Kör man över ledningen påskyndar man bara förloppet lite.
En betong bil väger förövrigt inte mer än en full lastad lastbil dvs 25-26 ton fördelat på 3 axlar och 10 hjul
Hur gick det med ledningen, Hemmakatten? Höll den?
Vi får samma problem nu när den gamla trekammarbrunnen ska tömmas för sista gången. Den nya ledningen ligger knappt en meter under markytan precis där tömningsbilen måste köra.
Vi får samma problem nu när den gamla trekammarbrunnen ska tömmas för sista gången. Den nya ledningen ligger knappt en meter under markytan precis där tömningsbilen måste köra.
Det blev inget bygge för grannen i år. Däremot har de haft en mindre (dock inte den allra minsta) grävare här ett par dagar för lite annat arbete. Jag var bortrest just de dagarna men maken beskrev täckningen över avloppsledningen som att det var grova plank elker snarare timmer som var ihopsatt med vajrar och bildade en stor matta där timmerdelarna låg tvärs äver avloppsröret. Grävaren hade en stor container där allt täckmaterial låg. Grävaren hade en stor släpvagn efter sig som gjorde att vikten fördelades. Han körde nog inte över avloppsledningen mer än några gånger så den har nog klarat sig. Hur det blir när själva bygget startar får vi se då.