7 948 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Plintar på EPS?
XPS är ju så hejdlöst dyrt. Har sett lite bilder på folk som gjuter eller ställer plintar på EPS. Törs man det? Eller ska man ställa plinten på XPS och snåla med EPS runt om? Var är rekommendationera att isolera under och runt om man vill ställa en 700mm plint om man bor i Borlänge. Har läst 100mm XPS 2m runt plinten det är ju galet mycket. Förmodligen är det lera under plintarna. Det ska bli ett 20 kvadratmeter förråd av typen cykelförråd från byggbeskrivningar.se.
Gräv/borra djupare istället så slipper du isolera! I lera är det enkelt att borra med skurupsborr! Inte för att priset på XPS är speciellt dyrt utan för att det är ett mastodontjobb att gräva upp så mycket som krävs för att kunna isolera!
För övrigt kvittar det om det är EPS eller XPS, det är tryckhållfastheten som är det viktiga. "Vanlig" EPS brukar vara på 100 kPa/m2 men det finns upp till 800 åtminstone. Direkt under plinten behöver du nog upp på 300 kPa åtminstone. Resten av utkragningen kring plinten kan du använda vanlig billig 80kPa ByggMax-EPS!
För övrigt kvittar det om det är EPS eller XPS, det är tryckhållfastheten som är det viktiga. "Vanlig" EPS brukar vara på 100 kPa/m2 men det finns upp till 800 åtminstone. Direkt under plinten behöver du nog upp på 300 kPa åtminstone. Resten av utkragningen kring plinten kan du använda vanlig billig 80kPa ByggMax-EPS!
vectrex skrev:Gräv/borra djupare istället så slipper du isolera! I lera är det enkelt att borra med skurupsborr! Inte för att priset på XPS är speciellt dyrt utan för att det är ett mastodontjobb att gräva upp så mycket som krävs för att kunna isolera!
Lånar tråden lite då jag är i samma sits, och håller med om att XPS känns lite väl dyrt, Men jag fick förklarat för mig att förutom skillnaden i tryckhållsfastheten så ska väll EPS lättare dra till sig fukt en vad XPS plasten gör? Därav att EPS används på väldränerad grusbädd under tex en platta medans XPS plasten kan ligga i blöt mark (typ runt altanplint utan tak).
Hur väl kan detta stämma? Jag har uppgrävt och ska isolera runt plintarna på ett fårstall som står på plint på 45kvm och det är lerigt. , ena halvan av isoleringen hamnar ju innanför vägg och andra halvan blir väll såklart lite utsatt för väta, men får ju lite skydd av takfoten.
Törs man köra på EPS lr bör man peta dit XPS?
Minns inte siffror exakt, men jag har för mig att XPS tar upp i häradet, mindre än 0,5% (viktprocent) vatten om det befinner sig nedpressad strax under vattenytan i 1 års tid. Tänk på att det är väldigt lätt från början så 0,5% är ruskigt låg vattenupptagning.
EPS under samma förutsättningar låg kring 5%, det är också lågt och jag tror definitivt det duger runt en plint.
EPS under samma förutsättningar låg kring 5%, det är också lågt och jag tror definitivt det duger runt en plint.
Körde EPS som isolering i locket till en Lecablockskompost. Kondensfukten togs upp väldigt bra av EPS isolering som sedan frös och gick sönder. Det höll i allfall typ 1.5 vinter. Det problemet lär man ju inte ha i markan iofs.
Klicka här för att svara