Vi ska fixa till uppfarten i stugan och då passa på att dränera vägen och samtidigt lägga ner lite elkablar etc.
Normalt gör man ju diken men här finns det inte plats då det står träd på sidan om. Lägger jag drän.rör på sidorna och täcker med singel så kommer man troligen att köra över dem då vägen är smal.
Min fundering är då om det är bättre att vinkla vägbanan in mot mitten och lägga drän.- och kabelrören där istället. I mitten kommer något hjulpar inte att trycka till dem, jag behöver bara hälften så mkt rör etc.
Men vad är nackdelen? Antar att det finns sådana då jag inte vet ngn annan som gjort så..
Normalt gör man ju diken men här finns det inte plats då det står träd på sidan om. Lägger jag drän.rör på sidorna och täcker med singel så kommer man troligen att köra över dem då vägen är smal.
Min fundering är då om det är bättre att vinkla vägbanan in mot mitten och lägga drän.- och kabelrören där istället. I mitten kommer något hjulpar inte att trycka till dem, jag behöver bara hälften så mkt rör etc.
Men vad är nackdelen? Antar att det finns sådana då jag inte vet ngn annan som gjort så..
Min salig farfar (VA-ingenjör) hade samma idé, fast på asfalterade stadsgator. Dvs omvänd bombering där vägen lutade från vägkanterna in mot mitten. Vitsen skulle vara bara hälften så mycket dagvattenbrunnar och -ledningar.
Tyvärr fanns det också några nackdelar; vid underhåll spärrar man ofta BÅDA körbanorna istället för bara den ena, och så blir det förstås lätt vattensamlingar mitt i gatan som leder till både vattenplaning, isbildning och underminering av vägkroppen. Så idén blev inte verklighet.
I ditt fall är det väl främst det sista skälet - om du leder vattnet mot vägbanans mitt så kommer du att öka risken för underminering och bortspolning av små fraktioner i vägkroppen.
Tyvärr fanns det också några nackdelar; vid underhåll spärrar man ofta BÅDA körbanorna istället för bara den ena, och så blir det förstås lätt vattensamlingar mitt i gatan som leder till både vattenplaning, isbildning och underminering av vägkroppen. Så idén blev inte verklighet.
I ditt fall är det väl främst det sista skälet - om du leder vattnet mot vägbanans mitt så kommer du att öka risken för underminering och bortspolning av små fraktioner i vägkroppen.
När det regnar så rinner det ner på den plana ytan å blir gyttjekaos. Eftersom jag ändå ska dra elkabel m.m. upp till vägen så tänkte jag dränera samtidigt, tanken är att dra dräneringen hela vägen ner till sjön eftersom vi ska ha en sjösättningsväg dit ändå.
Så idag är det inte så mkt grusväg utan mer jordväg..
Så idag är det inte så mkt grusväg utan mer jordväg..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är inga problem att köra ovanför dräneringen om du har en 20-30 cm grus ovanpå.
Protte
Protte
Jag skulle ändra profilen så att vattnet rinner av på vänster sidan bilden. Eftersom det är en backe kommer vattnet i alla fall att rinna ner längs vägen istället för att försvinna i dräneringen.
Varför vill du dra dräneringen ner till sjön?
Varför vill du dra dräneringen ner till sjön?
Måste bli av med regnvattnet på ngt sätt. Eftersom det är kompakt lera i marken så tar det inte upp ytvatten. Tänkte därför dra det till en plats där det finns möjlighet till stenkista eller liknande och det är nere vid sjön (som inte är så långt bort)..
Det blev rännor på båda sidorma om vägen, ska som sagt dra kabel där iaf. Men i backen kanske det inte behövs drän.rör? Tänkte nog lägga ner iaf 58mm-slang där.
Men då kommer nästa bekymmer: Dräneringen vill ha grus men kablarna sand. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det dvs hålla dem åtskilda, lite extra markduk kanske? Eller kabelrör och EKLK istället för EKKJ?
Det blev rännor på båda sidorma om vägen, ska som sagt dra kabel där iaf. Men i backen kanske det inte behövs drän.rör? Tänkte nog lägga ner iaf 58mm-slang där.
Men då kommer nästa bekymmer: Dräneringen vill ha grus men kablarna sand. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det dvs hålla dem åtskilda, lite extra markduk kanske? Eller kabelrör och EKLK istället för EKKJ?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
EKKJ är bättre i marken så byt inte till den klenare EKLK.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden