Suterränghus från 1965. Tegel och putsad fasad, bärande betong. Självdragsventilation, bergvärme sedan två år.

Hej alla duktiga markarbetare och flinka hemmapulare! Vore jätteglad för några kloka råd. Två sidor av mitt hus är dränerade av tidigare ägare för ca åtta år sedan. Baksidan (norr) och östra kortsidan. Dräneringen ska gå till en stenkista på östra kortsidan vad jag förstår, men jag har inte hittar nån inspektions-/spolningsbrunn att titta i. Väggarna verkar isolerade med enkelt lager isodrän.

Framsidan är aldrig omdränerad men ligger högre än gatan och huvudsakligen med långt utskjutande tak.

På den västra kortsidan är en sänka med källaringång och garagedörr. En stor plantering med hög mur har tills nu också legat mot denna vägg. Vi har tagit bort muren och jorden för att kunna bredda vår parkering och samtidigt tänkte jag passa på att dränera denna sida som är ca nio meter lång. Vi är också sugna på att höja marknivån till gatunivå (dvs ca en halvmeter), mura igen garagedörren och göra en kort trappa ned till källardörren.

Jag hoppades kunna koppla på mig på dräneringsröret på baksidan för att slippa gräva upp hela framsidan för att kunna leda bort vattnet. När jag grävde fram plaströret (satt en 90° böj tunt hörnet) så visade det sig att botten på röret låg ca 30 cm under överkanten på betongsulan/sockeln (vad det nu heter), som i sin tur är ett par cm under golvnivån i källaren. Från botten på röret verkar det vara ca tjugo cm ned till botten på sulan/sockeln. Kan jag koppla på mig på röret trots att det ligger så högt eller kommer funktionen helt att utebli?

Jag hoppas ju att vi ska få lite mindre fukt på den här sidan genom att vi får ett litet fall mot gatan istället för ett stort fall mot huset, men jag vet inte i vilken mån sånt spelar roll. Vi har väl inga direkta fuktproblem idag, källaren luktar inte källare så att säga. Däremot rann det in vatten denna väg när vi fick årtiondets regn i Stockholm förra sommaren. Sen är det rätt svalt numera sen vi slutade elda olja om det spelar nån roll.

Om det är en dålig ide att koppla på sig på röret, vad borde jag göra istället? Vi har mycket berg på tomten och jag misstänker att det inte är en bra idé att lägga en ny stenkista i sänkan för att det antagligen är mycket berg under gruset och att den bara skulle bli full av regnvatten.

Ingen som har ett bra svar?

Har hittat gamla tegelrör från den ursprungliga dräneringen. De finns inte längs hela väggen konstigt nog. Men de verkar ligga med lutning mot framsidan. I den främre hörnan av huset ligger de ca 50-55 cm under källargolvet. Det är ju betydligt bättre än röret jag tänkt koppla på vid baksidan. Tänkte eventuellt lägga dubbla rör, ett åt vardera hållet. Låter det som en bra idé?

Häpnade över hur rent det var i rören.
DSC_0617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan göra en jätteskillnad att fixa fallet från huset så det tycker jag du absolut ska göra. Även kolla så att dagvattnet, stuprörsvattnet leds bort. DEt är jättesvårt att få grepp om hur alla dina omständigheter är men ska du lägga en ny dränering på västra sidan ska du självklart lägga den på rätt nivå och om så krävs anlägga en ny stenkista. idag är det mer praxis att göra stenkistorna mer avlånga så att säga , snarare än bara en djup och bred grop, då grundvatten riskerar att "äta" upp stora delar av stenkistan. Har du bara täta massor ovanpå (lera) och ett frånfall så håller det dagvatten borta//

Tack Pette! Jag tror också det blir bra med fall från huset. Så du tror inte på mina tegelrör? Var man verkligen så jäkla dåliga på dränering på 60-talet?

Inget fel med tegelrör men de tenderar att sagga igen, man använde varken duk eller makadam i tillräckligt stor mängd runt ditt byggår. Sen händer det en del imarken på 50 år... Samtidigt kan jag känna att om du inte har problem idag kanske du inte ska lägga ner nåt överjobb heller såvida du inte ska bygga nåt ovanför eller ändra användning/göra boyta i källaren.. Ska du ändå plocka in en grävare så är det inte så extremt mycket extrajobb. DEssutom kan man tänka sig att övrigt ev högt stående vatten runt övriga sidor "breddar" och går ut i din eventuella nya stenkista, vilket vore en rätt skön bonus:)//

Jo, skapligt med sättningar borde det hinna bli på femtio år. Vi har flera riktigt stora stubbar på framsidan så det finns ju garanterat en massa gamla rötter i marken. Märkligt att tidigare ägare låtit träden växa tills stammarna blivit tre - fyra dm tjocka. Men det jag kunde se av röret såg lovande ut tyckte jag.

Bra påpekat om takavvattningen. Det ska jag kolla. Det finns nån sorts gammal inspektionsbrunn på framsidan (3 m djup smal brunn med ett väldigt litet betonglock i marken). Jag tänkte prova att spola lite vatten både i stupröret och

...i tegelröret. De försvinner just nu ur synhåll på exakt samma ställe och jag är nyfiken på var de tar vägen. Rimligtvis ska de väl inte gå ihop iaf för då vattnar man ju bara grunden med regnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.