Hej!
Vi håller precis på att köpa en tomt. Den ligger i en sydvästsluttning som är cirka 1:8. Norr om tomten blir lutningen betydligt brantare. Det är gjort en geoteknisk undersökning innan som visar att marken består av siltmorän. Ytligast ligger ett lager på 1,2 m som har mycket låg/låg bärighet och alltså måste schaktas bort innan man kan ställa dit ett hus vad jag förstår. Vi hade tänkt bygga i första hand ett 2-planshus på cirka 150 kvm men vi har inte hunnit så långt i husvalsprocessen än.
Kruxet är att man när man sonderat stött på artesiskt grundvatten som när man satte ner ett rör stiger till 30 cm ovan markytan efter 1 timme.
Jag har rätt dålig koll själv på vad detta betyder. De jag pratat med (med varierande grad av kunskap/erfarenhet) har sagt att det borde gå ganska smärtfritt att dränera bort detta, särskilt som tomten lutar (vi ska ju ha huset så långt upp på tomten som möjligt). Till saken hör också att det ska byggas en kvartersgata precis ovanför/norr om tomten, vilket de jag pratat med hävdar borde förbättra dräneringen allmänt.
Vad tror ni? Är artesiskt grundvatten något som är krångligt/fördyrande? Är det rimligt att tro att vägbygget ovanför tomten kommer att hjälpa till med dränering?