Finns tydligen flera idéer om detta.

Vissa säger att man ska plasta större delen av grunden men lämna en bit vid grundmuren.

Vissa säger att man ska plasta ändå mot grundmuren och fästa plasten med en regel så de blir helt tätt.

Vissa säger att man ska plasta ändå mot grundmuren, fast inte fästa fast plasten utan dra den en bit upp så den böjs utåt. Alltså så att det blir hyffsat tätt mot grundmuren fast så att ändå eventuell kondens ska kunna rinna ner efter grundmuren ner under plasten.

Vad är bästa alternativet? Kanske även finns ett fjärde alternativ? I nuläget har jag plast som slutar ca 50cm från grundmuren, sand under plasten och en avfuktare installerad (Acetec)

Var där inget program med fuskbyggarna som visade hur de gjorde under en grund?
Kanske kunde se lite hur de gjorde där? Jag vill minnas att det inte låg 100% mot grundmuren.

Rrrrr skrev:
I nuläget har jag plast som slutar ca 50cm från grundmuren, sand under plasten och en avfuktare installerad (Acetec)
har du en avfuktare så ska du se till att plasten är rimligt tätt mot grund så du inte avfuktar sanden - avfuktaren klarar inte avfukta hela jorden :).
50 cm är alldeles för mycket och jag skulle minska springan mellan grundmur och plast till minimum men inte använda något träregel där nere. Kanske några stenar som håller den uppvikta plasten tätare mot muren ?
gaia

• Gilla
Pjere
  • Laddar…
Ett tips är kanske att göra som jag. Jag visste inte vilken av teorierna jag skulle tro på så jag vek plasten dubbelt yttersta 20 cm så att jag fick ett avstånd till muren på ca 10-15 cm. Om allt fungerar och fukten håller sig på bra värden låter jag det vara så. Om jag får för höga fukthalter kan jag krypa ner och testa med att vika ut plasten tätt mot muren.

• Gilla
Greven71
  • Laddar…
Om grundmuren är isolerad inifrån med tex cellplast kan man lägga plasten en bit upp på muren utan att fästa den, bara vika upp kanten ca 10 15 cm. Om muren är oisolerad kan det bli ordentlig kondens och det är bättre att den rinner ner under plasten så då lämnar jag ett litet mellanrum på ca 10 cm. Sätt igen alla ventiler och skaffa en riktig avfuktare är det bästa tipset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.