Jag har bilat upp en del av golvet i ett 4.4m2 litet badrum. Huset är ett enplanshus utan källare och grunden är oisolerad platta på mark. Storleken på det uppbilade hålet är ca. 2.4m2 då jag ej vågat bila bort kantbalken på ytterväggarna. Detta rum hade 2st lager betong, ett på ca. 10cm och ett armerat på ca. 15cm. Under betongen ligger det ett lager isolering av mineralull och under denna finns det ett lager grus blandat med lite sand.

Nu till min fundering:
Finns det någon mening i att gräva upp detta lager grus och byta ut det mot makadam? Det uppbilade hålet är bara en liten del av plattan och resten av plattan kommer inte få sitt kapillärbrytande lager utbytt.

Golvet ska isoleras 200mm och få en 7cm platta med golvvärme.

Tacksam för svar/funderingar.

Du kan ju få det kapillärbrytande genom att köra med isodränskivor istället för vanlig cellplast, men jag hade nog passat på att byta ut gruset mot makadam. Det kostar inte många kronor och så vet man att det är rätt gjort.

Har du ingjutna syllar i källaren?

• Gilla
Freq
  • Laddar…
Rummet är inte i en källare utan ligger på marknivå.

Ytterväggsyllarna ej ingjutna utan ligger på lecablock. Innerväggsyllarna är ingjutna i betongen.

Om man skulle välja en lösning med isodränskivor, vilket tryckhållfasthetvärde bör man lägga sig på? Räcker 60?

Om inga extremt tunga saker ska placeras på golvet så behövs det inte någon högre hållfasthet än ex s80 för vanlig cellplast

• Gilla
Freq
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.