5 499 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Gräva under befintlig platta på mark...?
Hej. Håller på bygger en källare bredvid huset och hade först tänkt ha endast ingång till källaren ute, men nu har jag kommit fram till att jag vill kunna gå dit inifrån huset. I källaren skall finnas pannrum och sånt. Men nu funderar jag på om detta är möjligt!
Vill ej bygga ut någon knöl på huset för trappan ner till källaren, huset har platta på mark där jag först gjöt kantbalk (200mm hög och 400mm bred). Plattan är 100mm tjock. Altså för att få detta som jag vill så måste jag gräva under plattan ca 1500mm in från yttersida och 1500mm brett och ta upp hål i betonggolvet inne. Det är på gaveln av huset så plattan är ju mindre belastad då takstolar och sånt ej ligger på.
Vad anser ni? Är detta ens möjligt eller är det för riskabelt? Nån som gjort samma sak? Tips mottages.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Obs! Har ej tummen mitt i handen.
Vill ej bygga ut någon knöl på huset för trappan ner till källaren, huset har platta på mark där jag först gjöt kantbalk (200mm hög och 400mm bred). Plattan är 100mm tjock. Altså för att få detta som jag vill så måste jag gräva under plattan ca 1500mm in från yttersida och 1500mm brett och ta upp hål i betonggolvet inne. Det är på gaveln av huset så plattan är ju mindre belastad då takstolar och sånt ej ligger på.
Vad anser ni? Är detta ens möjligt eller är det för riskabelt? Nån som gjort samma sak? Tips mottages.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Obs! Har ej tummen mitt i handen.
Eftersom du inte vill ta in någon konstruktör så får du lita på lekmän som jag, men i annat fall skulle jag givetvis ha sagt att du ska ta in en konstruktör.
Jag tror inte att det här är särskilt svårt. Jag tror att du ska gräva in under plattan och stadga upp de med stödpelare medans du bygger. Sedan tror jag att du ska gjuta förstärkt källarplatta in under din vanliga platta och sedan mura upp vägg mot som den befintliga kantbalken och plattan kan stå på. Kanske kan du förstärka den bit av kantbalken som hamnar i luften med en kraftig L-Balk som du sedan murar ovanpå källarväggarna.
Jag tror inte att det här är särskilt svårt. Jag tror att du ska gräva in under plattan och stadga upp de med stödpelare medans du bygger. Sedan tror jag att du ska gjuta förstärkt källarplatta in under din vanliga platta och sedan mura upp vägg mot som den befintliga kantbalken och plattan kan stå på. Kanske kan du förstärka den bit av kantbalken som hamnar i luften med en kraftig L-Balk som du sedan murar ovanpå källarväggarna.
Problemet du har precis som pelpet påtalar är att din kantbalk och platta inte är dimensionerad för att inte ha stöd underifrån, men allt är möjligt.
Jag råder dig att kontakta en konstruktör för att reda ut hur du ska förstärka detta.
Jag råder dig att kontakta en konstruktör för att reda ut hur du ska förstärka detta.
Jag tänker lite som pelper säger. Jag funderade att jag skulle gräva in en bit på 2 ställen med ca 1.5m mellanrum, där murar jag upp 2 stöd åt kantbalken och golvet. Sedan gräver jag in mellan de 2 stöden så mycket som behövs, sedan gjuter jag trappan ner och murar sedan upp från trappan mot befintliga golvet med leca.
Det är egentligen inte så svårt men såklart måste man vara mycket försiktig!
Kantbalken borde ju nog egentligen hålla på ett par meters håll med tanke på dimensionen men man kan ju aldrig vara för säker. Säkerheten har jag som viktigast.
Mera tips mottages gärna. Tack för tipsen hittills
Johnny
Det är egentligen inte så svårt men såklart måste man vara mycket försiktig!
Kantbalken borde ju nog egentligen hålla på ett par meters håll med tanke på dimensionen men man kan ju aldrig vara för säker. Säkerheten har jag som viktigast.
Mera tips mottages gärna. Tack för tipsen hittills
Johnny
Klicka här för att svara