Bygger nytt fritidshus med platta på mark, schaktar just nu och ska gjuta om en vecka, var det tänkt.

Problemet är att jag inte har en k-ritning för grunden, detta skulle enligt byggaren enligt säljaren (suck) grundleverantören (Finja) ta fram när de tog fram grundpaketet. Men nu visar det sig att så inte är fallet, Finja vill ha 8' + moms för att ta fram grundritning.

Detta kunde man kanske svalt, men problemet är att de nog inte hinner ta fram detta så snabbt. Byggaren tror inte det ska vara något problem om de gör sin "standard" grund, tydligen praxis i branchen... Och det kan man kanske hålla med om, är bara ett 1,5 plans fritidshus vi ska bygga.

Linjelasten är som max 18kn/m. Sen har vi två punktlaster om 70Kn resp 59Kn, samt 19Kn på kantbalken på två ställen. Bifogade lastfallet faktiskt.

Som jag förstått det har de i sin grund 4 järn i kantbalken, två uppe och två nere. Inga byglar. Vid punktlasterna tänkte de ta bort 10cm cellplast och lägga "mer" armering. Under bärande innerväggar görs ett urtag på 60cm och två extra järn i botten. S300 under punktlasterna. S100 på resten.

Så min fråga till Er som vet bättre och kan sånt här, räcker det att göra som ovan map armering?
Eller ska man helt enkelt ev stoppa till Finja kan göra en grundritning (dyrt)?
Eller har ni bättre förslag på hur man ska armera, byglar där man har kombinerad punkt och linjelast etc.

HjälP!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.