Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi har en tomt på ca 1000 kvm och då är närmare 10% av detta i form av en slänt som är bakom vår pool. Slänten är belägen på berg med ett redigt lager mer eller mindre lös jord och avslutas längst ned med en slipersmur och bakom denna är ett stup. På ett ställe där jorden försvunnit har vi hittat en liggande 90x90-stolpe som vilar mot armeringsjärn som borrats ned i berget men i övrigt har vi ingen aning om hur saker och ting är anlagda.
Vi känner nu att det vore trevligt att göra något av den här delen av tomten. Vi vill ju till att börja med försäkra oss om att slänten inte eroderar och rinner bort när vi röjer allt sly som är där nu och sen skulle vi vilja terrassera det hela på något sätt så det kanske går att odla lite där eller liknande. Vad gör man? Och hur?
Bifogad bild visar ungefär hur det hela ser ut
Vi känner nu att det vore trevligt att göra något av den här delen av tomten. Vi vill ju till att börja med försäkra oss om att slänten inte eroderar och rinner bort när vi röjer allt sly som är där nu och sen skulle vi vilja terrassera det hela på något sätt så det kanske går att odla lite där eller liknande. Vad gör man? Och hur?
Bifogad bild visar ungefär hur det hela ser ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Nja, häcken är så pass hög så man ser inte ett smack av det som är bakom. Men om man ska göra ett trädgårdsland i etapper, hur gör man rent praktiskt? Det är trädskuggat söderläge så det bör funka rätt bra för att odla en massa olika grödor på.
Det är väl bara att anlägga murar och köpa/tillföra jord. Jorddjupet behöver inte vara enormt, folk odlar i dubbla pallkragar med gott resultat. Odlingen kommer att vara vattenkrävande eftersom att matjorden inte kan dra upp vatten från djupare jordlager och slänten är så väldränerad.Karl_Pedal skrev:
Den dyra och arbetskrävande insatsen är nog murarna. Enklast är nog travad betongsten som kallmur eller någon träkonstruktion.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Hur förankrar man murarna i berget? Jag har som fått för mig att så fort det vankas murar så måste man ha marklov. Stämmer det och finns det i så fall någon annan lösning på detta?
Beror på hur högt och i vilken kommun du bor. Är olika från kommun till kommun
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Nu har jag kollat och man får anlägga murar upp till 0.5 höjd utan marklov. Då är det ju bara att bestämma sig för att det ska bli etapper med max den höjden. Slänten ligger jobbigt till så det går inte att komma ned med skottkärra etc utan allt måste bäras för hand. Vilken typ av mur är lättast att bygga "bit för bit"?
Undrar om inte platsgjutna betongmurar fungerar bäst i detta fall? Det borde gå att borra ner rengöra berget, borra ner grova armeringsjärn och bygga en råspont-låda runt armeringsjärnen som blir gjutform för murarna. Då borde ni kunna ta in en pumpbil som pumpar betong till gjutformarna.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Hur menar du med borra ned och rengöra berget? Ska man ta väck all jord och rengöra berget eller finns det något enklare alternativ?
Och hur tätar man gjutformen nedtill mot berget?
Och hur tätar man gjutformen nedtill mot berget?
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Tror att det blir plottrigt med flera 0,5m murar. Kolla förutsättningarna för att kunna få bygglov för en mer seriös stödmur.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Tror det är helt kört att få höja muren mot stupet något. Ligger på en klippa mot naturreservat. Allt vi gör på fastigheten anses påverka naturupplevelsen. Helt sjukt men vi har nu lärt oss att undvika bygglovspliktiga åtgärder.
Bästa svaret
Nu gissar jag bara men jag tror att man bör blåsa av berget med en högtryckstvätt och kanske kladda på en del primer just där muren ska stå mot det rena berget.Karl_Pedal skrev:
Jag tror inte att gjutformen behöver vara helt tät, betong är ju trögflytande och tätar nog igen lite hål och läckor av sig själv. Annars tror jag att du kan packa lite vanlig stenull eller liknade markisolering mot utsidan av gjutformen för att hindra att det rinner för mycket. Att det rinner en del gör ju inget, det ska ju på med jord sedan. Du kan också göra muren tjockare nedtill än upptill.
Annars tycker jag att det är en trevlig idé att lägga muren precis vid stupet. Tänk vilken utsikt du skulle kunna få från en uteplats där. Du kanske kan ta kontakt med länsstyrelsen naturvårdshandläggare för att ta en diskussion om hur en sådan mur skulle kunna utformas för att förhöja värdet av naturreservatet. Kanske kan man tänka sig att du monterar en spaljé på den, eller liknande, så att muren över tiden täcks av växtlighet? Eller att du kan bygga en mur med en front av natursten? Har du hittat en lösning som de gillar så borde kommunen kunna ge ett bygglov.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Tack för bra idéer. Ska se vad skogsmullarna säger.
Klicka här för att svara