Hej, Vi har ett isolerat uthus med en "jordkällare" under som jag idag rivit bort bjälklaget till då det var rötskadat. "Jordkällaren" består av två rum, det inre har gjutet tak med kallasfalt och det yttre rummet hade "vanlig" trossbotten. Hela golvet var isolerat med 20 cm sågspån.

På den inre delen med gjutet tak tänkte jag lägga ett nytt lager kallasfalt, innan jag lägger nya golvbjälkar och isolering. Men jag är osäker på hur jag skall bygga en fuktsäker konstruktion över det andra utrymmet??

Golvet skall isoleras med Ekofiber lösull...

Förslag 1: Vanliga golvbjälkar och råspont som jag tjärar (underifrån från jordkällaren).

Förslag 2: Tryckimpregnerat golvbjälkar och trossbottenskiva.

Förslag 3: Tryckimpregnerat golvbjälkar och Formplywood

Förslag 4: ??

Alla förslag mottages tacksamt!

/ Nimos

M
Undvik tryckimpregnerat i konstruktioner, helst helt då det inte är nyttigt. Men framförallt inomhus då fukt och annat kan få det att lukta rätt illa.

Undra verkligen om du behöver kallasfalt, någon duktigare här inne vet nog bättre än jag. Men det känns som att takpapp/underlagspapp borde vara ett mycket enklare alternativ.

Svårt att uppfatta hur fuktig källaren är, men den verkar vara putsad/gjuten på väggar och golv?

Tror inte att du behöver behandla trossbotten i så fall. Vi har en liknande källare och där är det obehandlad spont.

OK, då skall jag undvika tryckt virke...

Det är redan kallasfalt på den gjutna delen av taket till Jorkällaren så det kändes som en engel lösning att stryke ett nytt lager och sen klart...

Det är gjutna väggar men golvet är jord... Tänkte gräva ur och lägga grus på golvet då jag vill ha torrare i källaren...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.