Jag tycker också att delad faktura är lämpligt.

Hur var kabeln förlagd? Saknades skyddsband? Isåfall kanske elbolaget kan ta en del av kostnaden? Jag hade ringt dem och begärt en reduktion med 50%, och sen backat till 33% i förhandling.

Firman kanske borde haft koll. Jag hade begärt att de tar halva fakturan, och sen backat i förhandling till 1/3.

Om det går vägen behöver du enbart ta 1/3 av kostnaden själv. Eller ännu mindre.

• Gilla
pojje
  • Laddar…
Tycker det låter dyrt med 5500 för lagningen! Grävt av kablar men aldrig varit med att det varit så dyrt, och många gånger när man grävt av så är det för att informationen varit bristfällig så jag har inte betalt för det. sen ska det vara skydds band och skydds fyll runt kabel om det ska räknas som slarv om man gräver av.

När man läser på maskinisten så verkar många överens om att när man utför grävjobb åt privatkund så är det grävmaskinistens ansvar att i dialog med kunden ta reda på var eventuella kablar kan ligga då man inte kan förvänta sig att privatkunder har kunskapen att så behöver ske, och hur man går tillväga.

Om utmärkning ej är möjligt eller andra oklarheter föreligger så kräver flera grävmaskinister att ett avtal tecknas där privatkunden förbinder sig att stå för kostnader som kan uppkomma i samband med avgrävd kabel.

När man utför jobb åt företagskunder så verkar det däremot självklart att det är kunden som skall se till att kablar är markerade innan grävmaskinisten anländer.

Baserat på det jag läst på maskinisten så tycker jag det borde vara grävföretaget som får stå för hela kostnaden då dessa satt skopan i backen utan att ta reda på fakta, och haft ett felaktigt antagande att det finns någon regel att alla kablar skall ligga på ett djup av minst 60cm (i de ~10 fall som hobbygrävare där jag grävt nära servisledning på någons tomt så har dessa förutom på min egna tomt legat på ett djup mellan 10cm till 40cm)

Antingen är deras okunskap stor eller så säger de bara att det finns en 60cm regel för att slippa undan kostnaden.

Redigerat:
scania r500 skrev:
Kablar ska ligga 60cm under mark märkt med gulband och skydds fyllning! Sen är ledningskollen mer för grävning utanför tomtmark, för inne på tomter är det ägaren som ska veta vart kablarna går. men man kan begära utsättning på tomten men tror inte det är gratis.
I april 2014 begärde jag ledningskoll för att vi skulle gräva runt huset och ut till gatan (till VA-överlämningspunkten). För fjärrvärmen fick jag en karta i pdf som visade var ledningen gick, den visste dom exakt var den gick. Fick en karta i pdf för elen, men den var bara preliminär dom kom ut och markerade exakt var dom gick, ledningen till oss stämde inte däremot stämde ledningen till grannen och den går precis i tomtgränsen mellan oss och en annan granne. Fick en pdf från Skanova/Geomatikk var telekabeln preliminärt skulle gå, om vi hade tex trygghetslarm eller av annan anledning ville ha det utmärkt på plats så skulle vi kontakta "Geomatikk Sverige AB". Kommunen var vi tvungna att kontakta själva och dom hade inte någon förtecken över vart serviceledningarna gick inne på tomten.

Allt var kostnadsfritt!

Gällande maskingrävning runt ledningarna så är det "förbjudet" en meter åt vardera sidan, samt under ledningarna.

Om man gräver av ledning som inte är utmärkta men vars ägare finns med i "ledningskollen" och att dom har meddelat att dom inte har några ledningar i området så är det ledningsägaren som ska stå för kostnaden. Men om det ligger märkband över så gäller det att man "hand"gräver försiktigt så fort man ser märkband.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.