Efter dräneringen förra året så behöver marken runt huset återställas. Tjälen har gjort sitt och fallet på marken lutar mot huset. Vad ska man fylla upp med, ett "tätt" material borde ju vara bästa för att skapa fallet ut från huset. Det kommer byggas altan runtom halva huset, så där kommer det toppas av med markduk och grus. Övriga ytor blir matjord.

Beror lite på om du har Platon eller Por/Isodrän. Har du Por/Isodrän kan du återfylla direkt mot väggen.

Har du Platon (som jag har) så är det bra med ett extra lager "kapillärbrytande"...

Nu har jag bara återfyllt en vägg själv men jag lade upp OSB skivor med markduk på.
Jag fäste markduken med lite tejp bara längst ner så den skulle hållas fast och sen vek den över skivan på ovansidan. Skivan stod sen ca. 20 cm från väggen och så öste jag i singel mot väggen/Platon upp ungefär 40-50 cm och sen matjord på utsidan av skivan. Sen lirkade jag upp skivan 30-40 cm och fyllde singel och matjord igen om och om igen tills jag var uppe i marknivå och där vek jag sen markduken in mot husväggen och så en 5 cm "dekorsten" ovanpå det...
Någon byggare tipsade mig senare om att det går bra med lecakulor istället för singel närmast väggen och det isolerar ju då också bättre...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.