Hej!

Jag breddade nyligen min garageuppfart och har lagt marksten på den.
Tidigare fanns det en rabatt där, men jag behövde en bredare garageuppfart.

Jag har grävt ur ca. 25 cm och lagt ett bärlager på ca. 17 cm (0.32) samt ett lager med 0.8 på ca. 3 cm under markstenarna som är 5 cm tjocka.

Mitt problem är att det bildas en stor vattenpöl så fort man ex. spolar med lite vatten på uppfarten.

Pölen sjunker undan, men det tar tid, oftast en hel natt.
Min farhåga är hur det blir på våren när isarna smälter eller vid kraftigt regn.
Lutningen är OK, det rinner bort från huset, men jag kunde inte lägga lagret i jämnhöjd med asfalten utanför, då skulle det bli en alldeles för stor höjning.

Jag har en fundering på att lägga en ränna och dra ett rör till rabatten till vänster om uppfarten. Frågan är om det räcker? Finns det risk att grannens uppfart blir lidande?

En annan fundering är att lägga en markränna och dra ett rör under jorden till höger om uppfarten. Nackdelen är att det kräver betydligt mer jobb, jag blir tvungen att bila upp asfalt och gräva ur och sedan lägga igen med kallasfalt.

Har ni på forumet något annat förslag?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

• 1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.png
    Skapa konto
  • 8.png
    Skapa konto
  • 3.png
    Skapa konto
Det verkar som om att du har fått en svacka på underlaget. Om man tittar på första bilden så är plattorna högre precis vid postlådan än mitten på bilden, samt att plattorna är högre i nederkant av bilden än mitten av bilden.
Så om du lägger en rättskiva parallellt med tomtgränsen från postlådan ner till underkant av bilden så kommer du att se att plattorna svackar där pölen finns.

Beroende på hur vägen lutar så får man luta plattorna lite.

Hej!

Det stämmer att jag har en svacka där vattnet samlas.
Problemet är att även ifall jag skulle ta bort svackan, skulle vattnet samlas mot asfaltskanten, då plattorna ligger lägre.
Så frågan är hur jag på bästa sätt löser detta...

Mvh

Hur lutar vägen vid postlådan, hur lutar vägen på andra sidan uppfarten?

Vart går dagvattenledningen?

Det går att låta markrännan avsluta i en (stor) stenkista (under rabatten).

Vägen lutar ifrån postlådan, neråt, åt vänster sett framifrån mot huset..
På andra sidan uppfarten finns det ett dike, dit det redan är draget rör från den andra sidan vägen (se sista bilden, det kanske vore det bästa alternativet att dra ett rör dit, men då blir jag tvungen att bila upp en del av asfalten med allt vad det innebär...).

Jag har faktiskt ingen aning om vart dagvattenledningen går, jag kan inte se den...

OM jag kör på varianten med markränna och stenkista i rabatten, hur gör jag en stenkista och hur stor bör den vara?

Redigerat:
Du skriver 0.32 och 0.8, menar du då grus 0-32 mm och 0-8 mm (stenmjöl)? Blir inte det väl så tätt material för att genomrinningen ska funka? Jag är inte på något sätt kunnig i området bör tilläggas, jag bara funderar.

Ja, det stämmer.
Jag använde mig av 0-32 mm och 0-8 mm samt 0-4 mm, allra överst för utjämning och som fogsand.
Sorry om jag var otydlig.

Jag använde mig av ovanstående material eftersom det var det jag kunde läsa mig till användes samt att grusbolaget där jag köpte gruset, rekommenderade den dimensionen inför plattläggningen på garageuppfarten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.