Byggahus.se

Blanda makadam av olika kornstorlekar?

840 läst  8 svar

1. P
    Medlem Nivå 3
    Jag ska gjuta en liten platta och det kommer att gå åt ca 1½ kubik makadam. Jag har ca ½ m[SUP]3[/SUP] 45-90 och 1 m[SUP]3[/SUP] 35-70.
    Kan jag använda det? Och i så fall, ska jag blanda eller ska jag lägga den grövre stenen underst?
    Hoppas att någon kunnig person kan svara på frågan.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Låter onödigt grovt, man kan använda en viss del så grovt, men betong ska isf helst innehålla alla storlekar från 0 och uppåt.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Nej, de fraktionerna är på tok för grova för att blanda betong till en platta på. Rekommenderad ballast är 8-11 eller 11-16.

Använd de grövre fraktionerna som kapillärbrytande under plattan istället.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Eller så har man svårt att bestämma sig och kör 8-16......funkar till många andra saker också....

Undrar hur länge min tombola skulle överleva om jag hälde 90-sten i den......:)

• Laddar…
  5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Naturligtvis spelar det mindre roll om det är 8-16,8-11 eller 11-16 :). Det beror ju på vad som går att få tag i enkelt, fraktionerna varierar från kross till kross.

6. P
    Medlem Nivå 3
    Det var snabba svar.
    Jag var dock inte tillräckligt utförlig i min beskrivning. Makadamen är till det bärande, kapillärbrytande lagret under isolering och platta.

7. larsbj
    Då fungerar ditt material bra.

8. P
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar. Då vet jag att jag kan använda den makadam jag har. Men ska jag lägga den grövre i botten, min intuition säger mej att det verkar bäst, eller ska jag blanda båda storlekarna eller spelar det ingen roll?

9. larsbj
    Lägg det grova i botten.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka