Jag ska gjuta en liten platta och det kommer att gå åt ca 1½ kubik makadam. Jag har ca ½ m[SUP]3[/SUP] 45-90 och 1 m[SUP]3[/SUP] 35-70.
Kan jag använda det? Och i så fall, ska jag blanda eller ska jag lägga den grövre stenen underst?
Hoppas att någon kunnig person kan svara på frågan.

Låter onödigt grovt, man kan använda en viss del så grovt, men betong ska isf helst innehålla alla storlekar från 0 och uppåt.

Nej, de fraktionerna är på tok för grova för att blanda betong till en platta på. Rekommenderad ballast är 8-11 eller 11-16.

Använd de grövre fraktionerna som kapillärbrytande under plattan istället.

Eller så har man svårt att bestämma sig och kör 8-16......funkar till många andra saker också....

Undrar hur länge min tombola skulle överleva om jag hälde 90-sten i den......:)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Naturligtvis spelar det mindre roll om det är 8-16,8-11 eller 11-16 :). Det beror ju på vad som går att få tag i enkelt, fraktionerna varierar från kross till kross.

Det var snabba svar.
Jag var dock inte tillräckligt utförlig i min beskrivning. Makadamen är till det bärande, kapillärbrytande lagret under isolering och platta.

Då fungerar ditt material bra.

Tack för svar. Då vet jag att jag kan använda den makadam jag har. Men ska jag lägga den grövre i botten, min intuition säger mej att det verkar bäst, eller ska jag blanda båda storlekarna eller spelar det ingen roll?

Lägg det grova i botten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.