Har anlitat entreprenör för att bygga komplett hus med grund och allt. Betongplatta med vattenburen golvvärme. Firman är erkänt duktig och levererar enligt min KA alltid med mycket hög kvalitet i alla moment. Har även kollat upp en hel del referenser som bekräftar detta.

Nu är dock grundläggningen försenad, gjutningen är planerad till ca 2,5 månad innan avtalat leveransdatum. KA menar att det nog inte finns tid till att gjuta på firmans vanliga sätt pga för kort tid för krympning, men att det går att lösa med "en annan typ av betong" som han dock är osäker på om firman har behörighet för att använda. Tydligen krävs en särskild kompetens för "snabb" gjutning, har inte frågat om detaljerna men det ska alltså vara möjligt att ta in en underentreprenör för att göra just den delen vid behov.

KA uppträder väldigt seriöst och jag har egentligen inga sakliga skäl att misstro denne, men av en händelse så brukar alla den här entreprenörens byggen hamna hos samma KA, så jag skulle gärna vilja hålla lite koll själv också för säkerhets skull.

Vad bör jag göra för att i efterhand kunna avgöra om arbetet blir korrekt utfört? Vara på plats och dokumentera, absolut, men i övrigt?

Se till att det blir rätt dokumenterat och papper skrivna.
Risken finns att KA påtalar detta för dig ifall att det blir fel och sedan hävdar att kunden/byggherren var medveten om risken men hade inget att invända mot detta.

Det är inte ditt problem att det uppstår problem för entreprenören, det är just av den anledningen man anlitar någon att ta hand om allt.

Problemet du får, är att du kanske inte har ditt hus klart i rätt tid som du vill ha det.

Det är därför som man använder sig av vitesbelopp, på gott och ont. Entreprenör som riskerar vite/ avdrag, chansar på att göra innovativa lösningar, ibland.

Det är KA och entreprenören som får ta smällen om det blir fel, men det är du som husägare som blir drabbad om det går fel.

Kräv att du vill se handlingar på att det skall gå att göra denna "gjutning" på ett tillfredställande och godkänt sätt, annars så nej tack hade jag sagt!

Kräv en extra trygghetsgaranti på gjutningen om de hävdar att de skall göra den i alla fall, samt se om det är samma entreprenör som har gjort markarbetet som gjuter. Vem står för kostnaden om det "skiter" sig och plattan spricker, det är det man har KA till, men vill bara delge dig mina små "funderingar" som du bör ha i åtanke.

Det är du som är byggherre.

Fd hantverkare.
Mvh P-A

Redigerat:
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
ghoti skrev:
Har anlitat entreprenör för att bygga komplett hus med grund och allt. Betongplatta med vattenburen golvvärme. Firman är erkänt duktig och levererar enligt min KA alltid med mycket hög kvalitet i alla moment. Har även kollat upp en hel del referenser som bekräftar detta.

Nu är dock grundläggningen försenad, gjutningen är planerad till ca 2,5 månad innan avtalat leveransdatum. KA menar att det nog inte finns tid till att gjuta på firmans vanliga sätt pga för kort tid för krympning, men att det går att lösa med "en annan typ av betong" som han dock är osäker på om firman har behörighet för att använda. Tydligen krävs en särskild kompetens för "snabb" gjutning, har inte frågat om detaljerna men det ska alltså vara möjligt att ta in en underentreprenör för att göra just den delen vid behov.

KA uppträder väldigt seriöst och jag har egentligen inga sakliga skäl att misstro denne, men av en händelse så brukar alla den här entreprenörens byggen hamna hos samma KA, så jag skulle gärna vilja hålla lite koll själv också för säkerhets skull.

Vad bör jag göra för att i efterhand kunna avgöra om arbetet blir korrekt utfört? Vara på plats och dokumentera, absolut, men i övrigt?

Jobbar som betongare och gjuter husgrunder till vardags, och jag tycker det där låter dom riktigt skitsnack!
Låter mer som att dom inte har tid och skjuter på ditt projekt!
Har dom börjat med formen osv eller inte alls börjat med markarbete/form?

Be dom gärna om mer ingående information om varför dom inte ja gjuta.

Förstår inte riktigt vad som menas med detta:

"inte finns tid till att gjuta på firmans vanliga sätt pga för kort tid för krympning"

Låter i mina öron helt obegripligt, är bara att gjuta och göra erforderligt efterarbete för att det skall bli ett bra resultat!

"men att det går att lösa med "en annan typ av betong" som han dock är osäker på om firman har behörighet för att använda. Tydligen krävs en särskild kompetens för "snabb" gjutning"

Låter fortfarande obegripligt för mig som jobbar med det!

Jag hade verkligen ifrågasatt det!

• Gilla
byggolle
  • Laddar…
smugglarn skrev:
Jobbar som betongare och gjuter husgrunder till vardags, och jag tycker det där låter dom riktigt skitsnack!
Låter mer som att dom inte har tid och skjuter på ditt projekt!
Har dom börjat med formen osv eller inte alls börjat med markarbete/form?

Be dom gärna om mer ingående information om varför dom inte ja gjuta.

Förstår inte riktigt vad som menas med detta:

"inte finns tid till att gjuta på firmans vanliga sätt pga för kort tid för krympning"

Låter i mina öron helt obegripligt, är bara att gjuta och göra erforderligt efterarbete för att det skall bli ett bra resultat!

"men att det går att lösa med "en annan typ av betong" som han dock är osäker på om firman har behörighet för att använda. Tydligen krävs en särskild kompetens för "snabb" gjutning"

Låter fortfarande obegripligt för mig som jobbar med det!

Jag hade verkligen ifrågasatt det!
Antar att dom planerar att gjuta med låg-vct som är en klass 1-gjutning om det är föreskrivet?

2,5 månad låter väldigt lite mest pga fukten, kan väl iofs gjuta med typ vct 0,40 vilket i princip är under 90% RF efter bara några dagar, men den betongen är väldigt alkaliskt och kräver special-lim mm om man ska lägga matta. Generellt är nog erfarenheterna av låg-vct-betong i småhus rätt minimal.

Sen ska dom ju hinna med resten också, blir tight...

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.