Hej,
fritidshuset står på berg och längs ena kortsidan är det gräsmatta hela vägen in mot grundmuren. Besiktnignsmannen anmärkte bland annat på detta.
Jag tänkte gräva bort ca. en halvmeter men då blir det ju lite ojämna skrevor / gropar i berget då berget inte är plant. Är det bara att fylla på direkt med makadam eller ska man lägga något emellan berget och makadamen?
fritidshuset står på berg och längs ena kortsidan är det gräsmatta hela vägen in mot grundmuren. Besiktnignsmannen anmärkte bland annat på detta.
Jag tänkte gräva bort ca. en halvmeter men då blir det ju lite ojämna skrevor / gropar i berget då berget inte är plant. Är det bara att fylla på direkt med makadam eller ska man lägga något emellan berget och makadamen?
Om du vill vara helt säker på att ditt dränerande skikt inte slammar igen över tiden kan du kapsla in det med geoduk. Men i så fall viktigare på sidan - mot gräset/jorden - än i botten mot berget.
Om det finns möjlighet så lägg ner ett dräneringsrör när du ändå grävt upp, och led till en stenkista några meter från huset.
Om det finns möjlighet så lägg ner ett dräneringsrör när du ändå grävt upp, och led till en stenkista några meter från huset.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal bild, har grävt bort all jord nu och lite längre ut.
Det ligger ett dräneringsrör där sen innan som man ser på bilden.
Emellertid sticker det så väldigt upp, på bilden har jag vikt ner det och lagt en sten på.
Min tanke var att ösa på med makadam så det ligger kvar av tyngden.
Så man kan lägga geoduken direkt på berget och sen ösa på makadam?
Så hade jag gjort i alla fall, är dock ingen expert på detta. Svårt att se höjder på bilden, går det att förlänga dräneringsröret en bit till gör det ju inget. Se bara till att det lutar åt rätt håll hela tiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden