Jag började gräva ur intill huset för att lägga lite marksten. Området är nedre delen av sutterängpartiet på huset. Efter ca 25 cm hittade jag röret som leder bort vattnet från stuprören. Blev ganska förvånad hur grunt de ligger... Inga problem som jag känner till med frysning. Huset är från 73 och jag har bott här sedan 04. Men nu vet jag ju om att de ligger grunt och då blir man ju lite nojjig. Så länge jag inte kände till att det låg så grunt, så hade jag ju inget att oroa mig för......Ska jag lägga isolering runt om? Hur får jag till det med höjd så det blir något kvar för bärlager/sättsand? Paddning av bärlager i närheten av rören, hur funkar det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kan man ju tänka naturligtvis. Men samtidigt- jag byter från moränjorden som låg runtikring till bärlager. Jag tog bort gräset och lägger plattor ovanpå ,om det nu påverkar isoleringsförmågan i någon omfattning. Men visst, jag håller med. Har det fungerat sedan 73, med de vintrar jag kommer ihåg från min barndom på 70-talet, så kanske man inte ska noja så mycket? Men jag vill inte spränga rör i vår när dagsmejan börjar...
Det är nog lugnt både vad gäller risk för frysning då det inte är stående vatten i röret. Vad gäller att lägga sten på och byta morän mot bärlager så binder nog moränen mer vatten och har förmåga att röra sig mer än grus så det är nog lugnt det med. Har gjort liknande själv med gott resultat, är dock ingen expert.
Klicka här för att svara