Jag började gräva ur intill huset för att lägga lite marksten. Området är nedre delen av sutterängpartiet på huset. Efter ca 25 cm hittade jag röret som leder bort vattnet från stuprören. Blev ganska förvånad hur grunt de ligger... Inga problem som jag känner till med frysning. Huset är från 73 och jag har bott här sedan 04. Men nu vet jag ju om att de ligger grunt och då blir man ju lite nojjig. Så länge jag inte kände till att det låg så grunt, så hade jag ju inget att oroa mig för......Ska jag lägga isolering runt om? Hur får jag till det med höjd så det blir något kvar för bärlager/sättsand? Paddning av bärlager i närheten av rören, hur funkar det? 13335434_829214170544022_1777751942_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är ingen expert... men vi har samma hos oss och det har inte frusit någon vinter, trots -20 till -25 i en månad...
Har det funkat än så länge så kommer det väl fortsätta fungera :)

Hur mycket vatten kommer det i dagvattenrören när det är -20 gr ?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Så kan man ju tänka naturligtvis. Men samtidigt- jag byter från moränjorden som låg runtikring till bärlager. Jag tog bort gräset och lägger plattor ovanpå ,om det nu påverkar isoleringsförmågan i någon omfattning. Men visst, jag håller med. Har det fungerat sedan 73, med de vintrar jag kommer ihåg från min barndom på 70-talet, så kanske man inte ska noja så mycket? Men jag vill inte spränga rör i vår när dagsmejan börjar...

Vid - 20 grC rinner inte någonting, hade det gjort det hade jag haft ini h-e dålig isolering på vinden :). Men tjälen bygger på och när det börjar tina finns väl risken för frysning? Samtidigt ska det ju inte stå vatten i rören...

Det är nog lugnt både vad gäller risk för frysning då det inte är stående vatten i röret. Vad gäller att lägga sten på och byta morän mot bärlager så binder nog moränen mer vatten och har förmåga att röra sig mer än grus så det är nog lugnt det med. Har gjort liknande själv med gott resultat, är dock ingen expert.

RoBo skrev:
Hur mycket vatten kommer det i dagvattenrören när det är -20 gr ?
... :banghead: Bjuder på den! Vetefan va jag tänkte på när jag skrev det???

M
Sen ska man ju även tänka på att dagvattenledningar inte är fyllda med vatten på samma sätt som vattenrör är, därmed är nog frysdisken näst intill obefintlig?

Ja, om rören lutar korrekt och inte är tilltäppta finns inget vatten som kan frysa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.