Nu har det blivit dags för mig och min sambo att genomföra vårt första, lite större projekt.
Vi har tidigare byggt trädäck, redskapsbod, vedbod o lite sånt smått på vårt lantställe men nu ska vi bygga ett större förråd med en gäststuga.
Och vi vet inte var vi ska börja!

Vi har varit i kontakt med grävare som alla säger olika vad gäller grunden på bygget och för att få klarhet i detta så vänder vi oss till de lite mer kunniga här på forumet.

Vi ska bygga ett förråd och en gäststuga som allt ska stå på samma grund.
Totalt kommer bygget bli 4 x 5,5 meter stort. Vi kommer sätta upp en innervägg mellan förråd och gäststuga och allt ska vara isolerat.
Vi bor i en del av Skåne där det finns grymt mycket sten. Sätter man spaden i marken så kommer du förr eller senare stöta på nån form av sten. Därför har vi tagit kontakt med grävare för hjälp.

Första tanken var att göra torpargrund, men en god vän som byggt mycket själv i sina dar föreslår att vi bygger allt på plint.

Grävarna som gett oss offerter har föreslagit gjuten platta, sula och sen lecablock, lecablock direkt på dränerat underlag... ja, alla möjliga varianter helt enkelt och nu är vi totalt förvirrade!

Vi vill att det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt då vi har en väldigt tight budget.
Då det bara ska vara förråd och gäststuga så kommer det inte användas dagligen och kommer inte vara konstantuppvärmt (om det nu har någon betydelse).

Jag och min sambo är lekmen när det gäller termer och begrepp så svara gärna så att vi förstår. ;-)
Detta är som.sagt det första större bygge vi ger oss på och förklara gärna utifrån att vi har NOLL kunskap om detta.

Så! Vad föreslår ni? :-)
Var ska vi börja?

Läser med intresse eftersom vi har lite samma frågor. Tänkte först platta med ingjuta golvvärme men senaste byggaren rekommenderar torpargrund med träbjälklag och golvspån med golvvärme av flera anledningar.

Vi har torpargrund på boningshuset, och har blivit rekommenderade att göra detsamma på vårt nybygge.
Men när jag läst på känns det oroväckande då det är hög risk för fukt och i förlängningen mögel. Att motverka fukt i torpargrund verkade både omständigt och "dyrt" men nödvändigt.
Frågan är dock om det är dyrare än de andra alternativen...
Det är här jag blir rådvill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.