Hej!

Ska dra igång och bygga oss ett ordentligt garage/förråd och carport. Total yta blir 126 m2, varav drygt 90 m2 blir varmbonat. Det blir en vanlig platta med 400 mm kantelement och 300 mm isolering under plattan, lägger in golvvärmeslang också, även om det troligen blir en luft-luft-vp till en början.

Har några frågor ang viss byggmaterial. Har aldrig byggt platta och är okunnig vad gäller kvalitetsbeteckningar på frigoliten som skall användas. Någon har beteckningen 100R och en tunnare skiva (40 mm) som jag fått offert på heter bara 100. Vad är det för skillnad på dem? Likaså markisolering som kommer behövas runt plattan, är det Rockwoll markskiva man använder idag. Någon sa att det inte funkar så bra att lägga frigolit, då det är svårt att få tillräckligt jämt underlag och den då ofta går sönder vid belastning. Behövs 2 lager a´50 mm markskiva även om man lagt ett 50-60 cm lager av grov makadam under kantelementen och den fina singeln (färdigt golv kommer ligga ca 20 cm över färdig mark, dvs kantelementens botten ligger 20 cm under mark), eller räcker det med ett? Bor på Västkusten/Bohuslän.

Tacksam för svar:)!

/Micc

Var det verkligen så extremt svåra frågor jag ställde...?

Skulle gissa på att det är cellplastens korttidskapacitet. 100 står för 100kPa dvs 100kN/m2 eller 10ton/m2. Dock är cellplastens långtidskapacitet mycket lägre, t.ex sundolitt s100 har 100kPa i korttid och 35kPa i långtid

M Micc skrev:
Likaså markisolering som kommer behövas runt plattan, är det Rockwoll markskiva man använder idag. Någon sa att det inte funkar så bra att lägga frigolit
Isolering runt plattan brukar väl kallas tjälisolering.
Vad jag vet används det bara i norra Sverige vid starkt tjälskjutande mark.

Har inte hört eller sett att det används alls här nere i Sydsverige.

B bossespecial skrev:
Skulle gissa på att det är cellplastens korttidskapacitet. 100 står för 100kPa dvs 100kN/m2 eller 10ton/m2. Dock är cellplastens långtidskapacitet mycket lägre, t.ex sundolitt s100 har 100kPa i korttid och 35kPa i långtid
Jo, jag trodde nog att det har med "tryck-kapcitet" att göra, men är det någon skillnad på 100 resp. 100R? Och varför redovisas inte långtidskapaciteten, den är ju betydligt mer intressant än vilken korttidslast materialet håller för!

Någon som vet vilken last de "starkaste" frigolitskivorna klarar (långtidslast)?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Isolering runt plattan brukar väl kallas tjälisolering.
Vad jag vet används det bara i norra Sverige vid starkt tjälskjutande mark.

Har inte hört eller sett att det används alls här nere i Sydsverige
Jo, nog isolerar man väl även i södra Sverige runt plattor (allra viktigast i hörnen tror jag), behövs naturligtvis inte lika tjockt men tjäle förekommer ju här också... Dessutom finns det ju andra tillfällen då man kan behöva markisolera, tex om en vattenledning av någon anledning inte kan läggas så djupt att det kan ses som tjälfritt djup.

Men är det här materialet, Rockwool Markskiva ett bra material - det finns ju risk att vatten står kvar i skivan, och då utgör den ju knappast ett isolerande skikt?

Blev rekommenderad Jackon kantelement av snickaren som skall hjälpa mig resa byggnaden, och har nu fått en offert på kantelement, frigolit, armeringsjärn och -mattor mm. Ser att offerten gäller Jackon Lättelement, och när jag kollade på Jackons hemsida så framgår att just "Lättelementet" är deras nyaste produkt. Det framgår dock inte hur nytt det är...

Någon som har erfarenhet av just det kantelementet. Jag brukar vanligtvis inte välja grejer som är nya på marknaden - väljer helst beprövade grejer:thinking:!

Jag har kört Jackon i ett 20 tal grunder och det har funkat bra 19 av 20.
En grund lossnade skivorna på för det var nogåt fel i fabriken, men dom skickade ut killar som limmade fast dom.
Varför behöver du 400 mm grund, borde räcka gått med 300mm.
Och vi har aldrig lagt tjälisolering

T Polos skrev:
Jag har kört Jackon i ett 20 tal grunder och det har funkat bra 19 av 20.
En grund lossnade skivorna på för det var nogåt fel i fabriken, men dom skickade ut killar som limmade fast dom.
Varför behöver du 400 mm grund, borde räcka gått med 300mm.
Och vi har aldrig lagt tjälisolering
Hej!
Kan inte riktigt svara på det tyvärr, inget jag själv kommit på, blev rekommenderad 400 mm av snickaren som skall hjälpa mig resa stommen sedan. Får lyssna vad tanken med det var, kan kanske ha att göra med att han vill att panelens nederände skall komma upp ordentligt från marken...? Skall också ha en lecasten i väggens underkant.

Men är det de s.k. "lättelementen" Du använt Polos? Det står på hemsidan att det är Jackons "nyaste produkt" - men hur nytt är det tro...???

Ingen tjälisolering alltså. OK. Hur går det om det blir en hård vinter då? Vårvintern 2013 hade vi barmark och jäkligt kallt väldigt länge här, tjälen lär ha varit nere 1 m t.o.m i gräsmattan på vissa håll enligt en snubbe jag talade med. Jag hade själv en entreprenör till hjälp att bygga väg på tomten tidigt den vintern (innan den riktigt kalla barmarksperioden kom), och nog var det minst 40 cm tjäle i oklippt mark där vi drog fram vägen. Maskinen drog upp riktigt tjocka kakor med frusen jord med tjälkroken. På ett ställe där vi hade värmemattor liggande ett par dygn kom maskinen inte ned, fick lämna den biten till senare!

Ja det är lättelementen vi använder har gjort det i flera år.
Vi använder 400mm grunder till bostadshusen men har aldrig haft mer än 300mm till garage eller förrådshus.
Det kanske inte är så stor pris skillnad på 400 och 300 mm grund men det är väldigt mycket isolering för ett garage.

T Polos skrev:
Ja det är lättelementen vi använder har gjort det i flera år.
Vi använder 400mm grunder till bostadshusen men har aldrig haft mer än 300mm till garage eller förrådshus.
Det kanske inte är så stor pris skillnad på 400 och 300 mm grund men det är väldigt mycket isolering för ett garage
OK, tack Polos! Inte så speciellt ny produkt således, trots att de skriver så på hemsidan...:). Föredrar att använda beprövade grejer, undviker att vara försökskanin om det går.

Har inte kollat vad det gör i prisskillnad. Det blir ett förråd på ca 25-30 m2 som ständigt kommer hålla en hygglig temp, och sedan blir garaget ca 60 m2. Där kommer jag nog ha mellan 5 och 10 grader vanligtvis och sedan dra på lite mer när man är där och grejar. Har inte räknat på hur mycket energi det kommer dra. Kanske blir det en luft-luft VP först, men jag kommer lägga ned slang för golvvärme ifall det blir en bergvärmeanläggning för huset och garagebyggnaden, och om drar igång den så är det naturligtvis bra med bra isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.