1 446 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Grovarbetare för att forsla upp sten?
Var hittar man grovisar som kan bära sten från en krypgrund (ståhöjd) till ett hörn i trädgården? Det handlar bokstavligt talat om att flytta en hög med sten från A till B. Ska man anlita någon själv eller gå via firma? Förutsättningen är ändå att det är någon som har F-skattesedel men jag tänker också på arbetsmiljöfrågor och sånt. Blir jag ansvarig om jag bara anlitar några killar med F-skattesedel?
Om man ska gå via firma, vilken typ av företag ska man leta efter då? Jag tänker att byggstäd ligger närmast till hands men det stämmer inte riktigt heller och det verkar vara svårt att hitta. Det känns som att det inte borde vara det, men jag hittar inga seriösa. OBS att jag vill ha det vitt.
Till sist, är det någon som har ett hum om ett rimligt timpris för denna typ av tjänst?
Om man ska gå via firma, vilken typ av företag ska man leta efter då? Jag tänker att byggstäd ligger närmast till hands men det stämmer inte riktigt heller och det verkar vara svårt att hitta. Det känns som att det inte borde vara det, men jag hittar inga seriösa. OBS att jag vill ha det vitt.
Till sist, är det någon som har ett hum om ett rimligt timpris för denna typ av tjänst?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Städbolag, vid rätt betalning gör dom allt. Eller rivningsfolk, blir kanske svårare om det skall vara lagligt.
I Malmö finns tex Stab Teknik.
Sen beror det på vad du menar med stora sten, vissa tycker en 50 kg sten är stor.
I Malmö finns tex Stab Teknik.
Sen beror det på vad du menar med stora sten, vissa tycker en 50 kg sten är stor.
Ingen aning om vad de väger, gissar på 25-30 kg i värsta fall. Det är jag som spräcker berg under huset och vill få ut det utan att slita ut hela kompiskretsen. Jag kan själv lyfta de bitar jag spräcker ut och då är jag inte kroppsbyggare...
Ja, det är detta med att alla ska köra svart som är irriterande. Jag vill anlita folk vitt, även om det är dyrare.
Ja, det är detta med att alla ska köra svart som är irriterande. Jag vill anlita folk vitt, även om det är dyrare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Flyttfirma? De är ju vana att bära saker. Sämre på vit betalning av privatpersoner kanske. Låter också som ett jobb du kanske kan få ROT-avdrag för, och då är det kanske fel sorts bolag för att de normalt inte har sådana jobb.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Eller så utlyser du det som sommarjobb i bekantskapskretsen. Alltid någon som känner en gymnasist som går och drar. Finns ett fribelopp (10.000?) då du inte måste rapportera in det till Skatteverket.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Jag hade försökt med en riv och saneringsfirma eller kanske med en betonghåltagare? De måste vara vana att flytta på sina tunga grejer. Det skulle kunna vara värt ett försök?
Klicka här för att svara