Hej håller på att renovera hemma. Det är köket som ska få sig ett lyft. Tänkte lägga golvvärme o koppla till radiatorsystemet. Huset är byggt 65 och står plintar ergebalkar isoleringen är 50 mm, undrar om detta är genomförbart läst mig till att det kan både bli bra o rena döden för grunden som följd. Tacksam för svar mvh

50 mm isolering i golvet?

Om du lägger värmerör i detta så blir det ju garanterat som att elda för kråkorna.
Fast i detta fallet kanske att elda för sorkar, möss och mullvadar.

Har du kanske en lite mer detaljerad beskrivning av konstruktionen,
och lite info om var huset ligger?

Tjena är rätt grön på de härm. huset står på plintar balkar sen betongplatta ovanpå sen är det isolerat med elefantmatta 50 mm ovanpå detta har de flytit golvet 50 mm. Ovanpå de här tänkte jag lägga spårade skivor med golvvärme och ha de som fullvärme i utrymmet kök vardagsrum. Fönstren byts v.32 och tilläggsisolera vinden i samband med dehär. Det är just isoleringen som gör mig bekymrad, verkar klent. Visserligen inget träbjälklag men ändå. Huset ligger i Skåne, eslövstrakten.

Du bör byta ut befintlig uppbyggnad och renovera fullt ut från betongplattan.
Tex börja med 100mm EPS-Cement (cement+cellplastkulor) eller lecakulor med cementbindning.
Ovanpå denna nya kakan så lägger du GV-Slang och flytspackar golvet.

Ett annat alternativ är ett uppreglat golv typ nivell eller graninge med konventionell isolering samt spårad spånskiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.