5 576 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Fylla källare
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har stora problem med vatten som trycker in i källaren mellan september-april varje år och efter att ha gått igenom alternativ som att dränera, gräva stenkista, leda vattnet till kommunalt avlopp osv så landar jag nu i att det inte finns något som fungerar för mig. Bor på landet så några ledningar för regnvatten finns inte annars hade det också varit en lösning.
Nu har jag därför börjat tänka på om man kan fylla igen källaren och göra krypgrund utav det.
I dagsläget går all el och allt avlopp i källaren men att dra om det är inget problem, frågan är bara om det är praktiskt möjligt och framförallt tillåtet att fylla källaren utan att man får skäll från något håll?
Vad är ett lämpligt fyllnadsmaterial?
Ska man täcka taket i källaren med plast för att förhindra fukt som kommer underifrån? Kanske installera en fuktstyrd fläkt?
Innebär det några strukturella problem att låta vattnet stå i källaren med fyllnadsmassa i?
Mvh
Jag har stora problem med vatten som trycker in i källaren mellan september-april varje år och efter att ha gått igenom alternativ som att dränera, gräva stenkista, leda vattnet till kommunalt avlopp osv så landar jag nu i att det inte finns något som fungerar för mig. Bor på landet så några ledningar för regnvatten finns inte annars hade det också varit en lösning.
Nu har jag därför börjat tänka på om man kan fylla igen källaren och göra krypgrund utav det.
I dagsläget går all el och allt avlopp i källaren men att dra om det är inget problem, frågan är bara om det är praktiskt möjligt och framförallt tillåtet att fylla källaren utan att man får skäll från något håll?
Vad är ett lämpligt fyllnadsmaterial?
Ska man täcka taket i källaren med plast för att förhindra fukt som kommer underifrån? Kanske installera en fuktstyrd fläkt?
Innebär det några strukturella problem att låta vattnet stå i källaren med fyllnadsmassa i?
Mvh
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När är huset byggt? Hur är källaren gjord? Tanken på krypgrund tycker jag av flera skäl är tveksam, men det är bättre att diskutera det när bilden är tydligare.
Det måste finnas omgivande terräng som ligger högre och innehåller vatten, sämst är det med myrmark som håller vatten ända upp i ytan detta vatten kan tryckas genom morän i flera Km för att tryckas upp till ytan i lägre liggande marker.
Finns det mark i närheten som är lägre än källargolvet så kan man gräva ett dränering runt hela huset och leda bort vattnet, då lättar grundvattentrycket under dit hus.
Finns det mark i närheten som är lägre än källargolvet så kan man gräva ett dränering runt hela huset och leda bort vattnet, då lättar grundvattentrycket under dit hus.
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Du håller inte bort vattnet om du fyller källaren, det trycker på ändå. Enda skillnaden är att du slipper se vattnet i källeren. Vattnet kommer vara dolt i fyllnadsmassan. Då förlora du kontrollen.
Jag tycker det vore synnerligen oöverlagt att fylla källaren.
Det är bättre att utrymma källaren (du skulle ju förlora platsen ändå vid fyllning), installera en pumpgrop samt pump till någon plats nedanför huset.
Det är bättre att utrymma källaren (du skulle ju förlora platsen ändå vid fyllning), installera en pumpgrop samt pump till någon plats nedanför huset.
Huset ligger intill gammal havsbotten så det är extremt lågt och omgivande marker är åkermark så att kunna leda bort vattnet på det viset är helt omöjligt. Den närmaste marken som är lägre är ett gammalt dräneringsdike som ligger strax under 600 meter från huset så att dränera är inte ekonomiskt hållbart.L Leif i Skåne skrev:Det måste finnas omgivande terräng som ligger högre och innehåller vatten, sämst är det med myrmark som håller vatten ända upp i ytan detta vatten kan tryckas genom morän i flera Km för att tryckas upp till ytan i lägre liggande marker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ligger mycket i det som "Leif i Skåne" säger. Jag bor själv på landet i Blekinge och har på min tomt alla varianter av mark, lera, stenhögar, grusåsar. Var i Blekinge på ett ungefär ligger ditt hus? Eftersom du har en gjuten källare finns alla förutsättningar att lösa problemet. Att fylla igen skapar bara nya problem.
Pumpgrop är ett alternativ men eftersom det inte finns en lägre punkt inom en vettig räckvidd så är det kört att försöka med det.T Thomas_Blekinge skrev:Du håller inte bort vattnet om du fyller källaren, det trycker på ändå. Enda skillnaden är att du slipper se vattnet i källeren. Vattnet kommer vara dolt i fyllnadsmassan. Då förlora du kontrollen.
Jag bor utanför Sölvesborg, listerlandet.J justusandersson skrev:Det ligger mycket i det som "Leif i Skåne" säger. Jag bor själv på landet i Blekinge och har på min tomt alla varianter av mark, lera, stenhögar, grusåsar. Var i Blekinge på ett ungefär ligger ditt hus? Eftersom du har en gjuten källare finns alla förutsättningar att lösa problemet. Att fylla igen skapar bara nya problem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är det runt Vesan?
Var själv på RonnebyBrunn härom helgen, parken där är gammal havsbotten helt plan.
På flera ställen när man gick på gräsmattorna höll man på att sänka sig det var vatten ända upp i ytan även intill stora träd.
Det som man kan göra som jag nämnde tidigare gräva runt, samla det i en 4-5 m djup brunn ha en sänkpump med nivåvippa som tömmer brunnen och skickar iväg vattnet så långt du har råd med.
På flera ställen när man gick på gräsmattorna höll man på att sänka sig det var vatten ända upp i ytan även intill stora träd.
Det som man kan göra som jag nämnde tidigare gräva runt, samla det i en 4-5 m djup brunn ha en sänkpump med nivåvippa som tömmer brunnen och skickar iväg vattnet så långt du har råd med.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då förstår jag dina problem! En lösning är att göra källaren vattentät. På vilket sätt, måste jag nog dock fundera lite på. En annan, enklare "lösning", är att pumpa vattnet till en pumpgrop av samma typ som man använder till avloppsanläggningar. Därifrån pumpar en sänkpump bort vattnet med jämna mellanrum och sprider ut det på markytan längre bort från huset.
Finns det någon rimlig chans att göra det vattentätt?J justusandersson skrev:Då förstår jag dina problem! En lösning är att göra källaren vattentät. På vilket sätt, måste jag nog dock fundera lite på. En annan, enklare "lösning", är att pumpa vattnet till en pumpgrop av samma typ som man använder till avloppsanläggningar. Därifrån pumpar en sänkpump bort vattnet med jämna mellanrum och sprider ut det på markytan längre bort från huset.
Har haft VVS-are som kikat på problemet och även deras lösning har varit att pumpa vidare vattnet, dessvärre finns det ingenstans att göra av det. Jag börjar bli rådlös kring det hela.
Pumpa iväg det något 100 m eller vad du har råd med mot havet, vattnet är på väga dit ändå.H hitte skrev: