Byggahus.se

Luftfuktighet torpargrund

1. P
    Medlem · Västra Götaland · 16 inlägg

P-Wall

Medlem
    Hej!
    Är det någon som vet vilken luftfuktighetsgräns som gäller för torpargrunder?
    Eftersom jag har ett aktivt avfuktningssystem har jag satt i en isoleringsmatta i dom flesta ventilerna i grunden.
    Avfuktningssystemet består av 5-6st fläktar som blåser in luft i grunden, 2st fläktar som blåser ut luft samt 2st avfuktare. Funktionen är som sådan att om det är torrare luft ute än inne så går alla fläktarna annars är dom stopp. Skulle luftfuktigheten inne i källaren gå över 75% (ändrade till 65% idag) så startar även avfuktarna.
    När jag hade systemet inställt på att starta avfuktarna vid 75% så har luftfuktigheten legat på 75-76% normalt. Ändrade detta då jag tyckte det var för högt. Har nu inställt på 65% och hoppas att det kommer sjunka dit. Är detta för högt eller vad borde man ha som mest? Tjänar jag på att kanske lägga någon tätningsskum/fog i ventilerna istället för att ha isoleringsmattor?
    Om ni kollar på bilden så ser ni hur luftfuktigheten har rört sig under September. Spalten till vänster är från givaren som sitter monterad på utsidan och spalten till höger är för givaren monterad inne i källare.

2. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 325 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Håll dig under 75 så fungerar det bra. Blåser du in uteluft så lär avfuktarna få jobba väldigt mycket. Lr blåser du in inomhusluft?

3. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 325 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Jag har mina ventiler tätade med cellplast och fogskumm vilket blir väldigt tätt. Som du säger va 60 65 är Bra, under det är bara onödigt att sträva efter

4. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 712 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Allt beror på vilken temperatur, googla Mollier diagram. Men 65 eller under är perfekt. 70 är på gränsen.

5. P
    Medlem · Västra Götaland · 16 inlägg

P-Wall

Medlem
    Nej jag blåser in utomhusluft. Men bara om den är torrare än luften inne i källare. När det blir fuktigare ute än vad det är inne så stoppar dom. Stoppar även vid en låg luftfuktighet, minns ej gränsen dock. Du kan läsa mera här:
    http://www.penthon.com/krypgrundsprodukter/penthon-med-avfuktare/teknisk-fakta-om-avfuktare/

Blir nog att sätta plast och skum så blir det mer effektivt iaf :)

Tack för snabba svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.