Jag blir inte riktigt klok på vilka mur-/cementbruk som är lämpliga att använda för nedanstående arbetsmoment. Produkterna ska tåla användning under marknivå.
1. Limning av lättbetongblock som släppt från sulan
2. Lagning av lättbetongblock som spruckit
3. Nytt hålkäl ovanpå lättbetongblock
4. Slamning av lättbetongblock
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd eller erfarenheter som finns från liknande projekt.
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd eller erfarenheter som finns från liknande projekt.
Kollar jag tex Webers produkter hittar jag de som länkas till längre ned.Jerfed skrev:Jag blir inte riktigt klok på vilka mur-/cementbruk som är lämpliga att använda för nedanstående arbetsmoment. Produkterna ska tåla användning under marknivå.
Finns det andra bättre alternativ där det inte krävs 3 olika bruk?
Weber tunnfogsbruk M10
Weber maxfix
Weber cementbruk A
Weber cementbruk A
Idag blev jag rekommenderad av en ÅF att använda Weber Base 222 till samtliga moment.
Säkert ett jättebra bruk... men i första meningen som beskriver användningsområdet står det att det är för användning ovan mark...
Ett annat förslag var finbetong. Men då antar jag att det faller på att det inte är lågalkaliskt?
Finns det verkligen ingen som har någon åsikt i detta ämne?
Säkert ett jättebra bruk... men i första meningen som beskriver användningsområdet står det att det är för användning ovan mark...
Ett annat förslag var finbetong. Men då antar jag att det faller på att det inte är lågalkaliskt?
Finns det verkligen ingen som har någon åsikt i detta ämne?
Tack för tipsen.
Det slutade med att jag tog bort all lös lättbetong istället för att laga den. Därefter slammade jag samtliga ytor med rödgrund och gjöt upp med grovbetong där jag tagit bort lättbetongen. Som avslutning gjöt jag ett hålkäl av finbetong.
Hade jag gjort om detta hade jag förmodligen blandat i en vidhäftare i betongen och låtit bli att slamma med rödgrund där pågjutning skulle ske.
Nästa steg blir att klä in detta med xps som putsas.
Det slutade med att jag tog bort all lös lättbetong istället för att laga den. Därefter slammade jag samtliga ytor med rödgrund och gjöt upp med grovbetong där jag tagit bort lättbetongen. Som avslutning gjöt jag ett hålkäl av finbetong.
Hade jag gjort om detta hade jag förmodligen blandat i en vidhäftare i betongen och låtit bli att slamma med rödgrund där pågjutning skulle ske.
Nästa steg blir att klä in detta med xps som putsas.
Klicka här för att svara