Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag undrar om inte en pumpgrop i källaren är billigare än att fylla med någonting. I alla fall ärligare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När jag tittar lite i äldre böcker om vattentätning under grundvattennivån så är det framförallt vattentät betong man talar om. Även vattentät cementputs förekommer. Att applicera det är dock inget för amatörer. Det är klart att man kan tänka sig någon form av fuktisolering av den typ som används till våtutrymmen. Det bästa är att hitta något företag som har erfarenhet av liknande problem. Det är inte säkert att de finns i Blekinge.
Vi blev blåsta av förra ägarna då dom inte berättade om problemet för oss så att vi skulle lura någon är absolut inte tänkbartT Thomas_Blekinge skrev:
Jag är kanske lite korkad men kan någon av er kloka människor förklara skillnaden på att fylla igen källaren till torpargrund jämfört med att huset skulle haft torpargrund från början. Är ni med på hur jag menar?
Eftersom huset är från 1937 så är kanske problemet inte nytillkommet. Hur har det hanterats genom åren?
Om du ska sälja huset, varför ägnar du så mycket tid åt det? Sälj huset och beskriv problemet noga för köparna. Troligen är husen runt om kring drabbade av samma problematik. Du kommer troligen inte kunna vidta några åtgärder som du får igen pengarna för och öppnar dessutom för elände med dolda fel.
Om du ska sälja huset, varför ägnar du så mycket tid åt det? Sälj huset och beskriv problemet noga för köparna. Troligen är husen runt om kring drabbade av samma problematik. Du kommer troligen inte kunna vidta några åtgärder som du får igen pengarna för och öppnar dessutom för elände med dolda fel.
Du kommer inte lösa något genom att fylla igen källaren. Vattnet är där ändå, precis som Thomas_Blekinge beskriver. Det är kanske inte så stor skillnad på en fylld källare och en krypgrund men båda två är olämpliga konstruktioner under de förutsättningar du beskriver.H hitte skrev:Vi blev blåsta av förra ägarna då dom inte berättade om problemet för oss så att vi skulle lura någon är absolut inte tänkbartMin ambition är att lösa problemet inte dölja det.
Jag är kanske lite korkad men kan någon av er kloka människor förklara skillnaden på att fylla igen källaren till torpargrund jämfört med att huset skulle haft torpargrund från början. Är ni med på hur jag menar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om jag minns rätt så är området torrlagt någon gång under 1900-talets början genom en stor pumpanläggning. Sedan har graden av torrläggning varierat över tiden. Att fylla igen källaren skapar mer problem. Man hade aldrig byggt ett hus med torpargrund där. En invändig pumpgrop kan absolut vara ett alternativ. Ni har väl någon form av avlopp idag?
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag förstår TS rädsla att det kommer att stå "fuktgenomslag i källaren. Fuktskador i källarväggen" i besiktningsprotokollet inför kommande försäljning. Detta riskerar han kanske inte om källaren är fylld. Men tekniskt är det den sämsta lösningen.
Precis. Hur tas övrigt dagvatten omhand? Det är kanske inte så lämpligt att pumpa ner dräneringsvattnet i avloppsröret men om det finns kommunala dagvattenledningar så kanske man kan pumpa dit.J justusandersson skrev:
Tråkigt läge TS, men det låter som ett ställe där man inte borde byggt hus från början...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden