Hej! Jag som inte kan mycket om denna bransch behöver era råd.
Vi ska bygga en isolerad veranda/yttre hall på framsidan av vårt hus. Nu är plattan gjuten (av byggfirma) men har nu insett att det inte blev som jag tänkt. Plattan är gjuten så att golvet hamnar på rätt nivå men plattan ligger liksom ovan markhöjd (ovanpå singel tror jag) dvs plattans kantelement ligger högre upp än marknivå vilket resulterar i att 1. Verandans grund hamnar högre upp än husets grund 2. Det blir en slänt upp från marknivå mot verandan för att nedre delen av kantelementet.
Jag tycker inte att detta blev estetiskt tilltalande eller som jag tänkt mig (hade tänkt grund av samma höjd och på samma nivå som huset). Funderar nu på lösningar för att det ska se ut som jag tänkt t ex att gräva ut bredvid plattan och t ex sätta stenfane’r som täcker både kantelementen nedanför panelen och sen del av fyllnadsmassan som då grävs ned till men detta är antagligen helt omöjligt ut stabilitets - och dräneringssynpunkt? Ser ni någon annan lösning eller är det bara att acceptera?
Vi ska bygga en isolerad veranda/yttre hall på framsidan av vårt hus. Nu är plattan gjuten (av byggfirma) men har nu insett att det inte blev som jag tänkt. Plattan är gjuten så att golvet hamnar på rätt nivå men plattan ligger liksom ovan markhöjd (ovanpå singel tror jag) dvs plattans kantelement ligger högre upp än marknivå vilket resulterar i att 1. Verandans grund hamnar högre upp än husets grund 2. Det blir en slänt upp från marknivå mot verandan för att nedre delen av kantelementet.
Jag tycker inte att detta blev estetiskt tilltalande eller som jag tänkt mig (hade tänkt grund av samma höjd och på samma nivå som huset). Funderar nu på lösningar för att det ska se ut som jag tänkt t ex att gräva ut bredvid plattan och t ex sätta stenfane’r som täcker både kantelementen nedanför panelen och sen del av fyllnadsmassan som då grävs ned till men detta är antagligen helt omöjligt ut stabilitets - och dräneringssynpunkt? Ser ni någon annan lösning eller är det bara att acceptera?
Hur ska verandan se ut ovanpå grunden, går det att släppa ner klädselbrädorna utan på plattan för att trolla bort lite av höjden.
Man får ju tyvärr välja, antingen ett steg utomhus eller ett steg inomhus.
Bilder hade underlättat för att förstå problemet.
Man får ju tyvärr välja, antingen ett steg utomhus eller ett steg inomhus.
Bilder hade underlättat för att förstå problemet.
Det låter som om man har använt för låga kantelement. Som TS är inne på, antingen klä det hela med sockelskivor så att tillbygget får samma höjd som befintlig sockel, eller slänta av eller sätta någon form av stenkant runt sockeln. Hur mycket skiljer det sig i höjd mot den gamla sockeln?
Det låter som ett missförstånd.
Är du säker på att allt är återfyllt igen o.s.v? Det måste ju grävas ut en större yta när plattan ska göras, vilket kanske kan lura en lite om man är ovan.
Som övriga efterfrågat så hade en bild underättat mycket, då jag har lite svårt att föreställa mig.
Är det som du säger att hela plattan hamnat i helt fel nivå så finns det ingenting att göra med den, utan då får man "trolla" och försöka ljuga bort det så mycket som möjligt.
Är du säker på att allt är återfyllt igen o.s.v? Det måste ju grävas ut en större yta när plattan ska göras, vilket kanske kan lura en lite om man är ovan.
Som övriga efterfrågat så hade en bild underättat mycket, då jag har lite svårt att föreställa mig.
Är det som du säger att hela plattan hamnat i helt fel nivå så finns det ingenting att göra med den, utan då får man "trolla" och försöka ljuga bort det så mycket som möjligt.
Ja, egentligen borde väl högre kantelement ha använts och att man sedan som Blue.b nämner drar ned panelen en bit utanpå plattan, men då kommer panelen hamna ned mot marken och dessutom kvarstår slänten upp mot verandan. Så frågan är väl om det går att plana ut bredvid verandan genom att skotta bort singeln, gräva ut mer under och därefter lägga på singel i befintlig marknivå. Då kommer dock det inte finnas någon isolering mot plattan (ligger nu cellplast under singeln) som det ligger golvvärmeslingor i, vad blir konsekvenserna av detta?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Inte mycket att göra åt det där. Den nya grunden ligger 50cm för högt som jag ser det.F Frimano skrev:Ja, egentligen borde väl högre kantelement ha använts och att man sedan som Blue.b nämner drar ned panelen en bit utanpå plattan, men då kommer panelen hamna ned mot marken och dessutom kvarstår slänten upp mot verandan. Så frågan är väl om det går att plana ut bredvid verandan genom att skotta bort singeln, gräva ut mer under och därefter lägga på singel i befintlig marknivå. Då kommer dock det inte finnas någon isolering mot plattan (ligger nu cellplast under singeln) som det ligger golvvärmeslingor i, vad blir konsekvenserna av detta?
Självbyggare
· Göteborg
· 138 inlägg
Hur höga är kantelementen? Har du kollat att de inte går nedåt till ok estetiskt linjerande djup och de kanske bara tillfälligt har fyllt upp runt om för att stabilisera under själva gjutningen av plattan? Isf bara skotta bort singeln och justera med en panel som linjerar med husets...
Det ser ju ut som om entreprenören försökt att få ditt befintliga golv i niva med den nya plattan/golvet. Det blir nog sådär då. Jag vet inte hur man skulle gjort det annorlunda. För att rädda situationen ocg få det att liva hyffsat med fasaden i övrigt kan man ju släppa ner nya fasaden en bit på kantbalken?
Vad säger byggaren själv?
Vad säger byggaren själv?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag skulle tippa på att kantelementen ligger djupare än vad det ser ut. Antagligen så är det motfyllning som ”ställer till det” gräv lite bredvid kantelementen så ska du se att det går djupare.
Man motfyller under gjutning så elementen inte välter.
Man motfyller under gjutning så elementen inte välter.
Någon mer än jag som reagerar på att man verkar ha gjutit plattan kloss an mot vad som ser ut som en timrad vägg? Spontant känns det inte helt rätt, sen om plasten mellan plattan och timret förbättrar eller försämrar vet jag inte. Det ser ju även ut som att fasadbrädorna går in bakom kantelementen. I så fall blir det ju lite knöligt den dagen fasadbrädorna behöver bytas...
Nu är jag inte kunnig alls på området så ta mina farhågor med en stor nypa salt.
En fråga: Är plattan i liv med golvet inne i huset nu, eller kommer eventuellt golv på plattan hamna i liv med husets innergolv?
(Edit:Frågan ovan är redigerad, läste om TS,s första inlägg och såg svaret på ursprungsfrågan...)
Som Villabergskuben föreslår, kolla om det går att ta bort några decimeter singel och sätta panelen i nivå med husets.
För att besvara BiFuels fråga: Rent estetiskt hade väl det snyggaste varit att göra precis som TS hade förväntat sig; att grunden hamnat på samma nivå som husets. Det hade ju gått att regla upp golvet för att hamna på samma nivå som husets innegolv, om det nu skiljer. Eller helt enkelt sätta dit en trappa.
Nu är jag inte kunnig alls på området så ta mina farhågor med en stor nypa salt.
En fråga: Är plattan i liv med golvet inne i huset nu, eller kommer eventuellt golv på plattan hamna i liv med husets innergolv?
(Edit:Frågan ovan är redigerad, läste om TS,s första inlägg och såg svaret på ursprungsfrågan...)
Som Villabergskuben föreslår, kolla om det går att ta bort några decimeter singel och sätta panelen i nivå med husets.
För att besvara BiFuels fråga: Rent estetiskt hade väl det snyggaste varit att göra precis som TS hade förväntat sig; att grunden hamnat på samma nivå som husets. Det hade ju gått att regla upp golvet för att hamna på samma nivå som husets innegolv, om det nu skiljer. Eller helt enkelt sätta dit en trappa.
Det där ser ju faktiskt för jäkligt ut, om du ursäktar. Som flera andra redan sagt: Gräv ut runt om och släpp ned utbyggnadens panel en bit. Gissar att du ska ha liggande panel också på utbyggnaden så gå ned till lämplig höjd med spikläkten bara.
Klicka här för att svara