P
Hej!

Är intresserad av ett hus men oroar mig lite för krypgrunden. Tycker att jag känner en lätt kemisk doft i krypgrunden och det är dessutom fuktigt på marken, så jag misstänker att man måste vidta åtgärder. Men jag har svårt att avgöra skicket i övrigt. Är det någon som har lust att titta på nedanstående bilder och komma med lite reflektioner, tankar och ev. tips så skulle jag bli jätteglad. Tack på förhand!

Hälsningar, husspekulanten

• Fuktig krypgrund med synliga fuktfläckar och kondens på svarta plastmattan, grus och stenar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med synliga fuktfläckar, oregelbundna stenar på marken och en stödpelare.
    Skapa konto
  • Krypgrund med synlig fukt på ytan, isoleringsmaterial och diverse rör och kablar.
    Skapa konto
  • Fuktig krypgrund med synliga stenar och stödbjälkar, indikation på möjliga fuktskador.
    Skapa konto
Tja, börja med att lägg plast på marken, det är aldrig fel, och mät sedan fuktigheten över tid...

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Tack, det är ett bra tips. Vi har inte köpt huset än utan försöker bilda oss en uppfattning om hur mycket jobb som kommer att behöva krävas. Jag tycker innermuren ser väldigt svart ut, men den kanske är behandlad med något?

P
Det ser inte ut att vara någon påväxt vad jag kan se.

Det som jag "reagerar" på är nog snarare regeln som går under blindbotten, med en plint under, och den något slarviga eldragningen...

Blanda "vanliga" gråa avloppsrör och de orangea rören är väl också ett varningstecken...

P maggan77 skrev:
Hej!

Är intresserad av ett hus men oroar mig lite för krypgrunden. Tycker att jag känner en lätt kemisk doft i krypgrunden och det är dessutom fuktigt på marken, så jag misstänker att man måste vidta åtgärder. Men jag har svårt att avgöra skicket i övrigt. Är det någon som har lust att titta på nedanstående bilder och komma med lite reflektioner, tankar och ev. tips så skulle jag bli jätteglad. Tack på förhand!

Hälsningar, husspekulanten
Tycker det ser friskt ut. Allt virke och trossbottenskivorna ser hela och rena ut. Det ser även ut som att man missat att klä av pappen från betongplintarna, men inte heller de ser angripna ut. Låna en fuktmätare och kolla virkets fukthalt.
Sen gör man som Dan skrev; rensa ut allt skräp från marken och lägg på plast.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Staffans2000
Det ser föredömligt torrt och fint ut. Inte heller är det fel att i krypgrunden blanda olikfärgade avloppsrör.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Tack för alla svar! Det svarta på insidan av muren, det är inget tecken på att det är dåligt eller så? Jag tänker på översta bilden till vänster.

Det ser, som sagt var friskt och torrt ut, så gör inget förhastat eller låt dig övertalas av någon som vill sälja in en avfuktare.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Är virket mer än 5 år skulle jag känna mig lugn. Är det nytt skulle jag bli orolig och vilja kontrollera mycket mer på kåken.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.