Byggahus.se

Betong uteplats

1. R
    Medlem Nivå 1
    Har förberett för att lägga plattor ute. Har grävt ur jord, lagt dränering och återfyllt. Isolerat och lagt stenmjöl 0-8. Nu verkar det som att vi vill ha betongplatta istället för plattor. Min fråga är då om man kan gjuta platta på detta eller bör man gräva upp och göra på annat sätt?

Med vänlig hälsning, Richard

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vad ska ni göra ovanpå betongplattan ?

3. R
    Medlem Nivå 1
    Det blir enbart en uteplats. Bord och stolar och sådana grejor

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Risk att det kommer kännas trist och naket utan klinker eller marksten. Skulle tänka om en gång innan ni bestämmer er.

5. L
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  6. R
    Medlem Nivå 1
    Ja det blir riktigt snyggt beroende på vad man lägger för finnish på det. Men till frågan, räcker det underarbete som redan är gjort eller bör man göra om?

7. lars magnus
    Medlem Nivå 1
    När man gjuter betongplatta som husgrund så gör man alltid enligt bilden nedan, makadam med lutning ner mot dräneringsrör och dränerande återfyllning, gör man inte enligt detta finns det stor risk för att plattan spricker. (ignorera själva plattan som är gjord med L-element och isolering)

Detta är vad som gäller för betongplatta som husgrund, vad som gäller för betongplatta som uteplats är jag inte säker på, men jag hade hade följt detta någorlunda då det blir dyrt att riva upp och göra om, om/när det spricker och blir fult.